Ретро » MTX Tatra V8: първото посткомунистическо Ferrari

MTX Tatra V8: първото посткомунистическо Ferrari

1904
2022

Metalex MTX Tatra V8, известен също като Metalex MTX V8 GT 3900, е един от първите чистокръвни супер-спортни автомобили на посткомунистическа Чехословакия, изработен през 1991 г. от чешката фирма Metalex (или MTX) в сътрудничество с Tatra. Той е проектиран от чешкия автомобилен дизайнер Вацлав Крал и е най-бързият чешки автомобил в онези години, напълно равностоен на Porsche, Lamborghini и Maserati.

Оборудван е с 3,9-литров двигател V8 от Tatra с мощност 225 кВт (306 к.с.) при 6500 об/мин. Той обаче е съществено променен, като във всяка от цилиндровите гла­ви са разположени по два разпределителни ва­ла (по един за всеки ред всмукателни и изпус­кателни клапани). Карбураторът е заменен от система за директно впръскване Bosch Jetronic, а оригиналната запалителна система е заменена с такава на Bosch.

Било е предвидено автомобилът да се предлага с различ­ни варианти на двигателя с ходов обем от 3500 см3 до 4000 см3, при които мощността варира от 250 до 260 к.с., както и изпълнение с механична система за впръскване на гориво Kugelfischer, при което максималната мощност достига 300 к.с. Съществува възможност и за монтирането на специален шестцилиндров V-образен двигател Tatra (с ходов обем от 2700 до 3200 см3), с който през 1987 година е спечелен ев­ропейският шампионат по автокрос. Той също е с въздушно охлаждане, с два разпредели­телни вала във всяка от цилиндровите глави и по две запалителни свещи на цилиндър. Самият двигател е монтиран надлъжно над задния мост, като коляновият вал и главното предаване с диференциала са в общ картер.

Въртящият момент към двигателните задни колела се предава чрез петстепенна предавателна кутия, разполо­жена пред двигателя. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,6 секунди, а максималната скорост достига 265 км/ч. В независимото окачване са използвани частично преработени елементи от това на серийната Tatra 613. Отпред то е тип МакФерсън, а отзад – с косо разположени носачи и спирални пру­жини.

Двукръговата спирачна система е с дискови спи­рачки на четирите колела, като всички спи­рачни дискове са вентилирани. Коле­лата са аналогични с тези на Ferrari F40 – гуми Pirelli Zero и джанти OZ Racing. В тази връзка трябва да се отбележи, че когато е още на идейно ниво през 1989 г., проектът е финансиран от Pirelli и OZ Racing.

След серия от тестове, проведени на полигона на Tatra в Копршивнице, на летището в Мошнов и на пистата в Мост, болидът е представен на публика през октомври 1991 г. на автомобилния салон в Прага. Още тогава Metalex получава почти 200 поръчки и започва предварителна подготовка за производството на ограничена серия от 100 бройки. По същото време фирмата е продадена на нов частен собственик, но скоро след това фабриката е почти напълно унищожена от пожар и плановете за производство на Metalex MTX Tatra V8 са преустановени. Направени са само четири екземпляра – червен и бял, които понастоящем се притежават от чешки колекционери, черен, който е изложен в Музея за спортни автомобили в Лани, а четвъртият по непотвърдена информация е доставен във вид на комплект за сглобяване в Съединените щати. През 2010 г. черният екземпляр се появява във филма на Кейн Уест „Runaway”, който е заснет в Прага.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин