2017
Последният преживял, Morgan, чугуненият, последният истински британски роудстър за обичащите студени душове мъже с косми по гърдите. Последната крепост срещу изнежването от 100 години насам – така марката е известна в света. Изненадани сме, че Чарлс Морган не ни посреща в старо пилотско яке и предпазни очила. 56-годишният мъж, трето поколение собственик на семейната фирма е облечен в бизнес костюм и казва умни неща: „Ние имаме визия и план за бъдещето.”
Визии при Morgan? Звучи толкова достоверно, колкото електрическа камина. След това обаче той свири отбой и ние си отдъхваме: „Нашите визии се базират старите добродетели на Morgan – ниско тегло и проста и ефективна техника.” Слава богу. Морган продължава: „И за в бъдеще ще произвеждаме автомобили с дълъг преден капак, за прицелване – все едно че стреляте с добре балансирана пушка.” Страхотно. „Водачът ще продължава да седи върху задната ос – за повече усещане в задницата. Ще чувствате автомобила като любимите си обувки.
Винаги модерен – дълъг преден капак, чувство отзад
Ръкопляскания. Все пак: „Ние сме семейна фирма, а не педанти”. Точно така. Бащата Питър и дядото Хари щяха да потупат Чарлс по рамото за тези думи.
Хари Фредерик Стенли, инженер със специалност железопътен транспорт, поставя през 1909 г. основите под формата на супертънка триколка. Едноместното превозно средство се управлявало чрез румпел, имало 7 к.с., тежало 80 кг и ускорявало толкова яростно, че съвременниците му единодушно го определили за спортен автомобил. Още нещо: отпред номер 1 имал хипермодерно независимо окачване. Семейство Морган е толкова впечатлено от това решение, че то се използва и до днес. И във V6 роудстера издържа на 200 к.с.
Което не означава, че при Morgan времето е спряло. Напротив. Дори и традиционалистите да не искат да повярват: зад тухлените стени на предприятието кипи бурен напредък. Доказателството се нарича Aero Super Sports. Това е най-новият Morgan, подобен на Aero 8, но с твърд покрив, 325 к.с. Странен, но красив и като от друга планета.
Ръчна изработка вместо конвейер
До него майсторското творение на дядото изглежда като от каменната ера. Колекционерът на Morgan Крис Буут го е възстановил, точно спрямо оригинала, оборудван дори с V2 мотор на Peugeot. На всяка конска сила се падат по 12 кг, което съответства на един средностатистически VW Golf. Също толкова пъргаво се движи и триколката – преди 100 години подобна динамика се е равнявала на преживяването в изтребител. Управлението е изключително директно, а кокпитът – доста проветрив поради липсата на каросерия. Позицията на седене е висока, но приятна и удобна.
Тясна и необичайно закътана за почитателите на Morgan е позицията на седене в новия Super Sports – да не би напредъкът да е лишил марката от нейните добродетели? Чарлс не е съгласен. Все пак когато бил изобретен първият Morgan с четири колела, класическите роудстъри са съществували и преди, най-старите от 73 години. Производството продължава в халетата от 1918 г. Там кипи ръчен труд – както по времето на бащата и дядото на собственика. Разбира се по-ефективен, тъй като вместо 40 часа за направата на един роудстер днес са необходими 17 часа. Годишно това прави 750 автомобила. “Без стрес”, допълва Morgan III, “хората винаги имат време да си кажат по някоя приказка.”
Morgan: не сме педанти
Затова никой не се учудва, че в анализа си през 1990 г. един известен експерт на BBC произнася унищожителната си присъда: “Който произвежда автомобили по този начин, няма да изкара дълго”, прозвучало от телевизионния екран. Зрителите били на друго мнение. “След края на предаването поръчките се увеличиха с 50 %”, казва Чарлс Морган.
Добре, но какви са шансовете за оцеляване днес? “Ще става все по-трудно. Трябва да произвеждаме леки и ефективни спортни автомобили, които доставят удоволствие, но без големи стойности на вредните емисии. Трябва да бъдем като гепард сред носорози.” Тоест точно както преди 100 години с триколката.
MORGAN ОТВЪТРЕ: ТАКА СЕ ПРАВИ
1 Няма конвейер. В тухлените сгради в западноанглийския град Малвърн Линк доминира традиционната ръчна изработка. Новото време също не е пренебрегнато: ето и алуминиеви шасита за Morgan Aero – модерният контраст на традиционната рама на роудстър моделите.
2 Комбинация между традиция и прогрес: алуминиевите одежди на впечатляващо стилния Aeromax се базира на майсторско изработен “скелет” от импрегниран ясен – това е философия на марката Morgan. Тя гарантира ниско тегло и е устойчива на голямо натоварване. Неслучайно ясеновото дърво се използва за производството на хокейни стикове и бейзболни бухалки.
3 Без нерви: 130 служители произвеждат близо 750 автомобила Morgan годишно. За в бъдеще не се планират повече от 900. Хората продължават да залагат на доказаната стратегия от последните 100 години: прекалената експанзия в добрите години би унищожила фирмата в трудните времена. На снимката – Aero 8 с V8 агрегата на BMW ще бъде заменен от Aero Super Sports.
Крайъгълните камъни
1909
Произведен е първият Morgan – като триколка и по-изгодна алтернатива на мотоциклетите
1922
Morgan Threewheeler е много популярен. Новият спортен модел с името Aero вдига 145 км/ч
1933
Триколката е пораснала: моделът F с 4-цилиндров агрегат на Ford допълва класическите V2 модели
1935
Morgan открива четвъртото колело на автомобила: нов модел 4/4 с Climax 4-цилиндров двигател (това е прототипът)
1950
4/4 е допълнен от Plus 4 с 68 к.с. от Standart Triumph – един мощен Morgan
1961
Мощно оръдие: Plus 4 Super Sports със 15 к.с. побеждава в своя клас на Льо Ман
1968
Внушителен Plus 8: V8 моторът от Rover e монтиран в роудстера. Зад волана е Питър Морган
2000
На автосалона в Женева Morgan представя Aero 8. В техническо отношение това е скок в 21-ви век