Monica 590: колко спортен може да бъде един седан?

2403
2024

В края на 40-те години, новата данъчна политика на френското правителство поставя най-екстравагантните представители на местното автомобилостроене в особено неблагоприятно положение, което не след дълго довежда до тяхното безвъзвратно изчезване от автомобилната сцена.

Тази ситуация с малки изключения остава в сила чак до края на 60-те години, когато индустриалецът Жан Тастевин, директор на френската железопътна компания CFMF и заклет почитател на красивите и скъпи автомобили, решава да възроди старата традиция. Така през април 1968 г. в резултат от неговите усилия, на бял свят се появява невероятният прототип Monica, наречен на името на съпругата му Моник. Той е изработен от британската компания Williams & Pritchard, но резултатът не удовлетворява Тастевин и той се обръща за съдействие към младия румънски дизайнер Тони Раскану, който се ангажира с рестилизацията на Monica. Впоследствие неговите ескизи са предадени на френската каросерийна фирма Chapron, която прави дървен макет в мащаб 1:1. Той от своя страна е изпратен на италианската дизайнерска работилница Vignale, която подписва договор с Тастевин за серийното производство на модела. За съжаление през 1969 г. Алфредо Виняле умира и взаимоотношенията с неговата компания са преустановени. Французинът обаче не се отказва и наема английската компания Airflow Streamlines с изработването на четвърти прототип, който е официално представен на автосалона в Париж през есента на 1972 г.

Две години по-късно (и след няколко незначителни козметични изменения) е усвоено и серийното производство на Monica. В качеството на носеща конструкция е използвана пространствена тръбна рама, върху която са монтирани ръчно изработените панели на елегантната аеродинамична каросерия.

На външен вид този солиден четириместен автомобил (габарити 4950/1820/1331 мм, тегло 1650 кг) представлява необичайна симбиоза от стандартен седан и класическо спортно купе GT. Предната част например, до голяма степен наподобява актуалните в онази епоха модели на Maserati Indy 4900 и Lamborghini Urraco Р250. От друга страна, просторният салон с четири анатомични кресла, който е тапициран с естествена кожа и е с декоративни елементи от полиран ясен, снабден с климатик и модерна стереоуредба (както и огромен багажник), повече напомня за американска лимузина.

Monica 590 е с класическа компановка, като в случая е използван двигател Chrysler V8 (работен обем 5897 куб. см, мощност 290 к.с. при 5400 об/мин), достигащ 240 км/ч, и петстепенна механична скоростна кутия.  В онази епоха цената на Monica е 60 000 DM (за сравнение, по същото време един спортен Mercedes-Benz 450 SLC струва 41 000 DM, а един Jaguar XJ 12 – 48 000 DM). Въпреки това всичките около 20 екземпляра, произведени за цялата краткотрайна кариера на този екстравагантен автомобил, са разпродадени без проблем. Историята на Monica приключва през 1974 г., когато всякакви разточителни проекти от подобен род са буквално пометени от надигащата се вълна от петролни кризи.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин