2022
Е, само това ли беше? Вероятно това е най-често повтаряното изречение на тазгодишния автосалон във френската столица. След четири години пандемия автомобилният форум е тотално променен. Дъждовното и мрачно време отлично пресъздава настроението на големите европейски производители.
Списъкът на отсъстващите марки е потресаващ: независимо дали Audi, BMW или Mercedes. Ford, Hyundai и Kia, Toyota или Volkswagen, Alfa Romeo, Fiat, Mazda, Opel, Suzuki или Volvo. Дори Citroën не се представя на собствен терен, но все пак поставят под прожекторите премиум марката си DS. Панаирът за автомобили не показва почти никакви нови коли: шансовете на Mondial de l’Automobile да оцелее в бъдеще клонят към нула.
Bonjour Tristesse! А десетилетия наред изложението в Париж бе един от най-важните глобални салони за автомобили. Редовната есенна среща в четни години винаги се е считала за барометър на предстоящата автомобилна годината. След принудителното прекъсване, организаторите планираха ново, грандиозно начало. Но реалността е друга. Все пак големите френски играчи в лицето на Renault и румънската дъщерна компания Dacia, групата Stellantis с марките си Peugeot, DS и Jeep дават всичко от себе си за да впечатлят гостите. „Защото ние обичаме автомобилните изложения“, бе категоричен шефът на Renault Лука ди Мео при откриването.
На този фон може би отлично ще сработи номерът на китайката. Новите играчи на (западно) европейския пазар, ловко използват сивия фон и запълват сериозна част от трите заети изложбени палати в Париж с продукти от Азия. Голямото им самочувствие се усеща за пореден път тук, във френската столица. Китайският технологичен концерн със собствена автомобилна дивизия BYD (Build Your Dreams) идва с цели три модела в Европа. Гордостта им е следствие на факта, че BYD вече е един от най-големите доставчици на електрически автомобили в света. Само за първото полугодие на тази година продажбите възлизат на 640 000. За BYD обаче Европа е все още бяло поле и обещава нови печалби. В Париж за първи път пред широка публика се показват моделите им Tang, Han и Atto 3.
Добре познатият в България китайски концерн Great Wall Motor продължава да настъпва в Европа с марките си Wey и Ora. След миналогодишния дебют на IAA в Мюнхен сега на ход е Париж със световни премиери и подробности за плановете за експанзия. Голям интерес в Париж предизвиква досега по-скоро непозната френска стартираща компания NamX, която в сътрудничество с Pininfarina представя своя HUV – елегантен SUV, задвижван от водород. Става дума за едни от първите автомобили в света, който частично се задвижва от демонтираща се система за зареждане. Автомобилът използва техниката на приготвяне на кафе с капсули. Само че тук продълговатите цилиндри, поставяни под багажника, не съдържат кофеин, а водород. Зад ефектната идея стои голям промишлен проект, в който участват компании от Франция и Мароко, занимаващи се със зелена енергия. Атрактивният HUV е само част от бъдеща екосистема.
И още нещо красиво от Париж: Fisker в момента обикаля големите европейски столици и точно навреме каца на салона в Париж. Едноименният дизайнер представя модела Ocean, които ще се произвежда от Magna Steyr в австрийския Грац. Самият Хенрик Фискер твърди в интервюта, че буквално не може да се отърве от поръчки и ще увеличи планираното производство от 50 000 бройки годишно.
Повече от оптимистични са и виетнамците от VinFast. Напористите производители от Азия показват в Париж новите си модели VF 8 и VF 9. За тях пазарите в Европа и САЩ са от съществено значение за бъдещето развитие. Обещанията за 10-годишна гаранция провокират интерес, но Vingroup продължава да бъде слабо известен играч. Проблем, който имат почти всички представени стартиращи компании. За тях Париж си остава важно автомобилно събитие. Неслучайно мотото на тазгодишното изложение гласи La Révolution est en marche или „Революцията върви на пълни обороти“. За живелите при социализма лозунгът е deja vu: Дела, дела и пак дела! Каквото и да означава това.
Очаквайте видео подробности за Автосалона в Париж тук в сайта и в канала на AUTO BILD България в YouTube.