MODI: българското устройство, с което сами отключвате екстри на вашия автомобил

0512
2022

Искате да деактивирате тотално Start-Stop системата на Golf-a? Или огледалата на вашето BMW да се затварят автоматично, след като заключите автомобила? Или да „изкарате“ изображението от смартфона чрез Carplay върху целия екран на мултимедията, а не само върху част от него? A може би, карате Audi и се чудите как на дигиталното табло да се покажат т.нар. Lap Timer или  налягането на турбото? Няма проблем: това са само част от над 300 опции, които можете да „отключите“ напълно сами благодарение на българското устройство MODI – предназначено не за сервизи, а за обикновени автомобилни ентусиасти, които с радост биха си „поиграли“ със софтуера на колата си и искат да „надникнат“ в работата на електронните й системи. Интелигентният модул, който се включва в диагностичната букса на автомобила, се свързва и контролира посредством Bluetooth с вашия телефон – посредством мобилно приложение, с което лесно може да работи и лаик.

Освен функцията за т.нар. Coding, която е разработена в най-голяма степен за марките от BMW Group и Volkswagen Group, MODI поддържа и базова диагностика на автомобили oт всички брандове с четене и триене на грешки – по този начин при поява на дадена спорадична грешка бихте могли да я изчистите и да покарате автомобила, за да видите дали ще се покаже отново и дали има смисъл да плащате за професионална диагностика в сервиза. С MODI можете да влезете във всеки модул (напр. на ABS) и да видите номер на частта, софтуерна версия, записан пробег и т.н. На смартфона има опция и да изкарате данни за автомобила на живо – за да разберете какво се случва например при подаване и отнемане на газта, при задействане/спиране на климатика и т.н. Съществува възможност и за т.нар. „актуаторни тестове“ – при които „карате“ автомобила да извърши определена операция (например да включи перката на парното на определена степен, да изпрати стрелката на оборотомера в крайно положение и т.н.), за да видите дали даден компонент функционира нормално. И накрая, от приложението имате достъп и до т.нар. Health report или доклад за „здравословното състояние на автомобила“. На него откривате списък с грешки, придружени с конкретни описания. Така няма да ни се налага да търсим в Google например какво се крие зад кода P0171, а ще видим, че той е свързан с прекалено голямо количество кислород или твърде малко количество бензин в гориво-въздушната смес.

Ценен помощник при избор на употребяван автомобил

Устройството работи с две мобилни апликации – MODI и VIN Reader. Втората чете номерата на шаси (VIN-овете), запаметени в електронните модули на автомобила. Това може да се окаже изключително ценно при проверка на употребяван автомобил, тъй като „издава“ дали той не е „събран“ от два ударени например. Другото предимство е, че VIN Reader разпознава крадените автомобили благодарение на свързаност с общоевропейската база данни Stolencars24.

Има ли опасност да повредя автомобила си?

Вероятно при толкова много опции за „ровичкане“ у вас ще се породи страх, че бихте могли да повредите автомобила си. Хубавото е, че докато работите по софтуера, такава опасност (като при хардуера) няма. Докато в сервиза например използването на прекомерна сила ще доведе до деформация на някоя част, със софтуера е много по-лесно: MODI разполага със съответните защити срещу възникване на проблеми. Но дори и някоя от тези защити да не сработи, можете да разчитате на backup, който ще върне автомобила ви в състоянието, в което е бил преди вашата интервенция.

С какво MODI е по-добър от другите подобни устройства?

Не бъркайте MODI с онези модули за по десетина долара, които сте виждали в Aliexpress. „80% от устройствата подобен тип са с чип ELM327 и поддържат само протокол Generic OBD, който не дава достъп до всички електронни модули“, разкрива Себастиан Таджер, продуктов мениджър от Abrites – компанията, създала MODI. „Нашето предложение се различава от всички останали на пазара по това, че поддържа всички комуникационни протоколи“, допълва Таджер. Или казано на непрограмен език, силата на MODI в сравнение с другите т.нар. „донгъли“ е, че поддръжката на всички комуникационни протоколи позволява свързване с всички електронни модули и покритие на максимален брой марки/модели. Така например при директно сравнение друг донгъл, който теоритично може да бъде свързан с определен модел, не може да се свърже с толкова модули, колкото MODI.

Колко струва?

Цената на устройството е 99 евро без ДДС. В зависимост от опциите, с които бихте искали да разполагате, и марките, с които бихте желали да го свържете, има и годишен абонамент – от 9,99 до 29,99 eвро.

100% българско

MODI е изцяло български продукт – и хардуерът, и софтуерът му са направени в България от изключително успешната родна компания Abrites, специализирана още от далечната 2005 в решения за сервизна диагностика на автомобили. В интерес на истината, Abrites е по-добре позната в чужбина – основните й пазари са САЩ, Великобритания, Франция и Италия (като дори има представителства в последните две държави), а общият брой на страните, в които има представителства, е над 40. Централата на Abrites е в София, а освен нея в същия град фирмата има и административен офис, както и производствена база, където се насищат платките. За производството на пластмасовите отливки на модула, който се вкарва в диагностичната букса, се грижи другата производствена база на фирмата – разположена във Варна.

Извод

В днешния свят на автомобили, изобилстващи от електроника, MODI е решението, с което ще имате най-пълноценна връзка с вашата кола. То ще ви позволи да разберете как функционира тя в дълбочина, а опциите за Coding и диагностика биха могли да се окажат по-изгодни от посещението на официален сервиз. От друга страна, функциите на системата могат да ви предпазят и от финансов колапс при покупка на употребяван автомобил.

Още по темата