Model Y номер 4 е Model 3 1/2


30
юли
2019

КОГАТО ПРЕДИ НЯКОЛКО СЕДМИЦИ Илън Мъск излезе на сцената на Tesla Design Center в Лос Анджелис, 500-те ВИП гости го посрещнаха с обичайните ръкопляскания. Когато половин час по-късно на сцената се появи Model Y, реакцията на хората бе по-скоро сдържана. Те трябваше да се вгледат много внимателно, за да установят кое е по-различното на този „Midsize SUV“, както босът на Tesla Мъск нарича четвъртия модел на марката в сравнение с Model 3, на който е базиран.

При втори поглед: Model Y е с няколко сантиметра по-висок от Model 3

Разликите са наистина малки. Толкова малки, че четвъртият модел на Tesla всъщност трябваше да носи обозначението 3 1/2. Идеята на Мъск и неговия екип е да осигурят повече място за багажа и пасажерите. И наистина Model Y се справя с тази задача: по-голяма вместимост на багажника, при сгънати задни седалки повече пространство и опционално трети ред седалки за малките пасажери. По време на партито получих възможност да се повозя за кратко. Съмнявам се, че много клиенти ще поръчат Y в седемместната му версия. Най-отзад могат да се поберат две малки деца, а в този случай отзад почти нямате багажник (отпред има друг товарен отсек). Затова пък типично за SUV ще седите с няколко сантиметра по-високо в сравнение с Model 3. От съображения за предлаганото място линията на покрива не е така скосена като при Model 3. Аз (192 см) почти опирах глава в панорамния стъклен покрив (прилича на този в Model S) и отстрани в стъклото, тъй като отзад се возехме трима души. Според Мъск целта на стъкления покрив е да подобрява усещането за простор. Предлаганото място отзад се усеща като между Model S и Model 3. Иначе кокпитът, седалките, или всичко до средната колона, са ни познати от Model 3.

Сдържано настроение: редакторът Шрийбер по време на партито на Tesla по повод Model Y

По непотвърдена информация Model Y и Model 3 имат близо 75 процента еднакви елементи. Това определено пести разходи – както и отказът от крилати врати като в големия SUV Model X. Естествено на борда е и обичайният за Tesla хардуер за автопилота. Както обикновено посредством ъпдейти на софтуера се извършват редовни подобрения на мощността, спирачките или автономното управление. Илън Мъск обеща функционалността на SUV в комбинация с динамиката на спортен автомобил. Опитът ни с първите три модела показва, че това би могло да е напълно вярно. След първото кратко возене не мога да дам категорична оценка. Стойностите на ускорението до 100 км/ч от 3,5 до 5,9 секунди са типични за Tesla данни. Макар че по отношение на мощността и капацитета на батерията все още няма информация – нещата вероятно ще са ориентирани по Model 3.

Единствено задницата е наистина различна: по-голям багажник и огромен стъклен покрив като при Model X

Това, от което Model Y – също както и останалите модели на Tesla – ще печели, е третото поколение на станциите за бързо зареждане на Tesla. Станция за зареждане с капацитет от 250 кВт осигурява зареждане за минути. За съжаление вече не и безплатно. Като стигнахме до разходите. Докато в Щатите Model 3 се предлага като „изгоден“ базов модел, в Германия той започва от 110 000 лева. Тези цени обаче никога не са плашили сериозните клиенти. Все пак целта на Мъск би трябвало да е печеленето на нови. Затова се появява и този разумен SUV. Пазарът за такива модели е налице. Партито на Tesla продължава. Следващите модели: роудстър и пикап. Илън Мъск обаче не обели и дума за цената им – поне засега.

ИЗВОД

С Model Y Tesla се доближи още повече до реалността. Американците произвеждат за пазар, който купува подобни SUV/кросоувъри. Въпреки това Tesla си остава готина марка – дори и с неготиния Y.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: