Mobra: румънският мотоциклет за народа

2305
2024

Неотдавна стана ясно, че румънски инвеститори възнамеряват да възродят популярната от епохата на Чаушеску марка мотоциклети Mobra. Все още не са известни технически подробности за новия модел, но се предполага, че той ще се задвижва от едноцилиндров двигател с работен обем 125 куб.см. Тази непотвърдена новина ни накара да се върнем малко по-назад във времето и да си припомним, че през 60-те и 70-те години на миналия век България не е единствената балканска страна, която произвежда мотоциклети.

Първият прототип на мотоциклет в Румъния е изработен през 1953 г. във фабриката IMS в Кампулунг, която няколко години по-късно усвоява производството на всъдеходите ARO. Серийното производство на първите 50-кубикови румънски мопеди Carpati започва през 1959 г., а в началото на 70-те, на тяхно място идват модерните, общодостъпни и технически по-съвършени машини Mobra. Простите като конструкция мопеди се появяват през 1971 г. (само година след като в България е взето решение за ликвидиране на мотоциклетната индустрия). С тяхното производство е ангажирана фабриката Tohan в Зарнещи, която вече има опит с производството Carpati, а двигателите са дело на завод Metrom в Брашов. Първият модел на Mobra развива 70 км/ч, при мощност 4 к.с. и разход на гориво 2,5 л на 100 км. Цената му в началото на 70-те години е 6325 леи, но не след дълго е увеличена до 7800 леи.

За разлика от Балкан-50, румънският аналог се произвежда до 1994 г., но приетите по същото време европейски норми за нивото на шума и отработените газове се превръщат в пречка за по-нататъшната кариера на модела.

За своята повече от 20-годишна история Mobra се превръща в легенда сред румънските мотоциклетисти, за голяма част от които това е и първият мотоциклет. Румънският мопед е и много по-достъпен като цена, дори в сравнение с аналозите от Чехословакия и ГДР и се предлага в четири основни модела – 50, 50 Super, Hoinar и Mini-Mobra. През годините се развиват и известни спорове относно оригиналността на Hoinar и късните версии на Mobra-50, които за разлика от дебютния модел в много отношения копират западногерманския Zündapp, а в оформлението им могат да се открият и някои заемки от Honda, като например дизайна на калника и резервоара. По-мощната версия Mobra Hoinar от 5 к.с. се произвежда от 1976 до 1994 г. През същата година дебютира и Mini-Mobra, който се произвежда до края на 80-те и се продава на относително по-достъпната цена от 4900 леи.

Евентуалното възраждане на марката Mobra ще допълни богатото разнообразие от модерни превозни средства, произвеждани в Румъния, която за разлика от нас успя да съхрани автомобилната си индустрия…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин