Mitsubishi Starion: основоположникът на японската турбоера

Още в началото на 80-те години Mitsubishi демонстрира, че Downsizing-ът е хубаво нещо. Благодарение на турбокомпресор Starion няма нужда нито от много цилиндри, нито от голям работен обем

1110
2017

Нищо не става без сериозен работен обем: американската мъдрост There is no replacement for displacement oбаче напоследък звучи все по-неактулно. В наши дни автомобилните производители са принудени да редуцират обема, за да ce представят добре в (лабораторните) изпитания за установяване на стойностите за вредни емисии. Още преди 35 години Mitsubishi доказва, че малкият двигател не трябва да бъде синоним на ограничена мощност. През 1982 г. японците представят пъргавия Starion. Той разполага само с 2 л и 4 цилиндъра, но въпреки това генерира 170 конски сили. Естествено, за целта помага турбокомпресор, който използва енергията на отработените газове, за да вдигне налягането в цилиндрите. С „изкуственото дишане” могат да бъдат намалени както работният обем, така и цилиндрите – и това да намали горивната консумация. Starion е признат за основоположник на ерата на японските турбобегачки и подчертава „спортния” имидж на Mitsubishi. Със задното си задвижване моделът осигурява невероятно удоволствие от шофирането и се „изстрелва” от 0 до 100 км/ч само за 7,5 сек. А турбодупката и „изсипването” на мощността чак след 3000 об/мин днес може би ще бъде прието за чаровна черта, а не за недостатък.

4-цилиндровият двигател е получил т.нар. Silent Shafts (балансиращи валове) за максимално спокоен ход. Mitsubishi патентова тази технология, която използва и Porsche. През 1985 г. Starion e oборудван с интеркулер и мощността “скача” до 180 „коня”. Технически акцент номер едно е вграденият в багажника G-сензор, които отчита центробежните сили и регулира спирачното усилие върху задните колела. Starion е прекрасно предложение за феновете на безкомпромисните спортисти – но не и за спокойните шофьори. Читавите екземпляри от модела струват около 20 хил. лева. Starion е проектиран като конкурент на Toyota Supra, Nissan Fairlady, Mazda RX-7, както и на Porsche 924 – както дизайнът му подсказва. За база е използвана платформата на Galant Lambda. През 1989 г. излиза модификация с 2,6-литров мотор, отново с турбо.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин