2017
Японците са си спечелили славата на производители на изключително здрави автомобили, които се движат надеждно и с ниски експлоатационни разходи дори 27-годишна възраст. Тази ласкава оценка обаче е правило , от което има достатъчно на брой изключения.
Да вземем за пример, най-стария Mitsubishi Pajero от 80-те години – много хвален за комфорта си автомобил с повишена проходимост и (вероятно икономичен) турбодизелов двигател, който днес може да се купи само за няколко хиляди лева. Може ли да се каже, че този Pajero е типичен японски автомобил, на който човек може да се довери безрезервно? Без риск?
Съветваме ви да проявите повишена бдителност. Днес останалите в движение автомобили от този модел с поне на 27 години, което означава, че са от времената, когато фабрична антикорозионна защита бе крайно недостатъчна – да не говорим, че преди 1989 г. за подобно нещо изобщо не може да се говори сериозно. Вярно е, че в случая каросерията се носи от стабилна рама от масивни надлъжни и напречни профили, но фактът, че при прегледите на TUV често се откриват разрушени от корозията подови ламарини и калници не е особено успокояващ. Ако се надявате, че за сметка на това задвижващият тракт на японците е як и издръжлив, също ще трябва да ви разочароваме… Най-големият риск в това отношение крие произвежданата от Mitsubishi механична предавателната кутия с пет степени, чиито трайност и надеждност са абсолютно непредсказуеми. Понякога трансмисията издържа пробег от 300 000 км, друг път само 50 000… При това продължителността на експлоатационния живот изглежда зависи по-скоро от случайността, отколкото от натоварването. Състоянието на скоростната кутия на Pajero може да се оцени най-добре в студено състояние – затова е добре да се уверите, че предишният собственик не е загрял умишлено автомобила за пробното „кръгче“ преди покупката. Достатъчно е да проверите дали двигателят е топъл.
ВИЖТЕ ОБЯВИ ЗА MITSUBISHI PAJERO В НАШАТА ОНЛАЙН БОРСА
Повредите в предавателната кутия излизат наяве при студен автомобил
Ако автомобилът е cтyдeн, стартирайте двигателя и веднага потеглете. Скърцащите и стържещи шумове при превключване на предавките във възходящ и низходящ ред са знак за сериозно износване – колкото повече от предавките стържат при превключване въпреки увеличаващата се температура на маслото в скоростната кутия, толкова повече расте вероятността за предстоящ ремонт… С течение на годините Mitsubishi няколко пъти усилвах а предавателната кутия на този модел, но едновременното с това повишаване на мощността на двигателите връщаше проблема в изходна позиция.
Споменавайки двигателите, сме длъжни да отбележим, че при тях положението е по-добро, но в никакъв случай не е розово. Катастрофално зле се представят най-старите 2,3 -литрови турбодизели (до 1986 г.) – при тях броят на изрядните двигатели е по-малък от този на моторите със спукани цилиндрови глави и прегорелите им уплътнителни гарнитури. По-малко страшни са следващите 2,5-литрови версии на турбодизела с вихрова камера. Повредите при тях не са толкова чести, но пък ремонтите съвсем не са по-евтини.
Особено внимание при огледа на употребяван Pajero трябва да се обърне и на кормилната уредба. Ако всичко при нея е наред, усещането зад волана на ветерана Pajero е учудващо приятно дори и от днешна гледна точка – старият японец е доста по-прецизен и лесен за управление дори от някои съвременни всъдеходи от ранга на Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser или дори от стар английски Land Rover. Ако обаче са разбити (особено чувствителните) съединения на кормилните щанги и кормилния лост, старият Mitsubishi започва да се опъва като магаре на мост и да се стреми да хлътне във всеки коловоз на пътя. Движението в права посока става невъзможно, а при следващия основен технически преглед тези хлабини могат да се окажат фатални… Трябва да знаете и друго – трайността на шарнирните връзки в кормилната уредба на Pajero намалява правопропорционално с увеличаването на ширината на гумите, поради което е по-добре да стоите далеч от екземпляри с широки гуми.
След всичко казано до тук е трудно да се посочи какво би могло да оправдае покупката на толкова стар употребяван Раjеrо, но ако изборът ви все пак е насечен към него, трябва да изберете по-малката злина. По-малката злина в случая са версиите с бензинов двигател, чиято „реанимация“ в случай на повреда е доста по-евтина от ремонтите на турбодизелите. От друга страна обаче, разходът на гориво на бензиновите мотори може да докара кошмара на почитателите на „тънките сметки“…