Michelin разкрива кога старите гуми спират по-добре

Реномираният производител иска системата за етикетиране на гумите да включва представяне на способностите им в края на техния живот


20
юли
2017

Знаете ли какво обединява ЕС, САЩ и Япония? 1,6 мм – толкова е минималният размер на протектора, предписан от законодателя. Конкретно в Европа обаче повечето шофьори сменят гумите си при 3 мм – по препоръка на производителите, които се аргументират със сигурността, влошаваща се с износването. Спор няма – на мокра настилка износените гуми имат по-дълъг спирачен път и по-лошо странично водене, тъй като не могат да отвеждат водата достатъчно ефективно. Повечето производители обаче премълчават, че на сухо износените гуми спират по-ефективно, защото се огъват по-малко. Момент, по-ефективно ли? Да, точно така – замислете се защо болидите от Формула 1 например карат със сликове. Michelin насочва вниманието ни и към още нещо: в края на живота си гумите осигуряват по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на шума. Т.е. производител на гуми ни казва, че старите гуми са по-добри? Да, точно така – макар и само в някои аспекти и не всички гуми. Нещо повече – френският гигант пледира системата за етикетиране на гумите спрямо способностите им да включва представяне на качествата в края на живота на гумата, т.е. при износен протектор.

Серия от експерименти на тестовото трасе на гиганта в Ладу ни доказа нещо, за което в България се спори много: а именно – че премиум гума с износен протектор може да се окаже по-добра от нова нискобюджетна. За целта Michelin подготвя на специална машина „изпилени” до 2 мм гуми. Естествено, тук не става въпрос за остарели в реалния живот гуми – но французите ни убеждават, че влошаването на качествата се дължало 75% на износването на протектора и в 25% – на действието на природните фактори във времето върху материала. Компанията с близо 130-годишна история винаги е залагала на устойчивостта на своите продукти с напредване на възрастта. В условията на все по-големия натиск към екологични промени изследване на Ernst and Young разкрива, че преориентацията в смяната на гумите при достигане на 1,6 вместо на 3 мм протектор би осигурила намаляване на СО2 емисии в размер на 6,6 млн. тона годишно и на изсичането на 5700 хектара гори.

ЕКСПЕРИМЕНТ I: гуми среден клас срещу нискобюджетни в завой

На кръгова писта с изкуствено създаден воден филм с дебелина 0,5 мм се измерва най-високата постигната скорост. Тестът беше проведен от обикновени шофьори и разликите в максималната скорост бяха в рамките на 1-3 км/ч.

Тестовете на кръгова писта разкриват способностите за странично водене

Гумите от среден клас губеха сцепление почти при същата скорост като най-евтините

ЕКСПЕРИМЕНТ II: спиране на мокро с нискобюджетни и премиум гуми – нови и износени

Четири еднакви С4-ки са оборудвани с различни гуми и спират от 60 до 0 км/ч с професионални пилоти зад волана. Най-добре спира колата с нови премиум гуми (22,2 м), с нови бюджетни дистанцията е с 1,7 м отгоре – 23,9 м. Изтърканите премиум гуми „заковават” след 24,6 м, а плашещо изглежда постижението на износените бюджетни – 31,2 м! Конусите на снимката отговарят от подреждане при регулаторен тест (при експеримента има лека разлика, свързана с реакцията на пилотите).

Така изглежда подреждането при регулаторни тестове (автомобилът най-отпред спира най-зле) – изглежда, при нашия експеримент действието на един от пилотите е оказало негативно влияние

Тестът доказва, че с износването евтините гуми стават още по-несигурни

ЕКСПЕРИМЕНТ III: спиране с износени гуми от нисък и среден клас

Michelin сериозно акцентира върху по-лошото представяне на гумите при намаляване дебелината на протектора. В случая разликите между най-евтините гуми и тези от среден клас при спиране на мокро бяха пренебрежимо малки.

С намаляване дебелината на протектора способностите за спиране на мокро…

ЕКСПЕРИМЕНТ IV: нова срещу износена гума – спиране на сухо

Два напълно идентични Golf-а са оборудвани с всесезонни гуми Michelin CrossClimate. При първия протекторът е „свален“ до 2 мм, а при втория е на нивото на чисто нова гума. Резултатът: от 100 км/ч износената гума „заковава“ 3,4 м по-рано.

Да, износените гуми спират по-добре на сухо!

ИЗВОД

Ура, ще спестим някой лев от гуми, смяната им може да почака! Не, идеята на тези страници не е да ви убеди в това: а да разкрие, че инвестицията в качествени гуми би осигурила повече сигурност в продължение на целия живот на гумата и опазване на околната среда. Но не забравяйте: сигурност осигурява първо акълът, а чак след това – каучукът.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >