2018
CITAN! Звучи ви необичайно? Citan е името на „баничарката“ на Mercedes, която всъщност е Renault Kangoo. Сега Mercedes отново си сътрудничи с Renault-Nissan, като превръща Navara в X-клас. Естествено ще искате да знаете: колко Mercedes се крие в модела? Първо най-важното: цената. 70 269 лева за X 250 d с 2,3-литров 4-цилиндров дизелов агрегат и 190 к.с., 7-степенна автоматична трансмисия и включващо се двойно задвижване. Моторът е на Renault, a „братът“ Nissan Navara се предлага за 61 000 лева (макар и с ръчна трансмисия – в базовото ниво). Сметнахте ли? Около 9000 лева надценка за звездата в емблемата. Защо? Е, също и заради сигурността! По време на теста не останахме безмълвни, но все пак бяхме изненадани. X спира от скорост 100 след 35 метра. 35! Другите пикапи се нуждаят от 40 и повече метра – това е една дължина на автомобила. От Mercedes са монтирали в базата на Nissan дискови спирачки навсякъде (Renault Alaskan и Navara са с барабанни спирачки отзад), като освен това хората от Щутгарт са оборудвали модела с асистент за поддържане на пътната лента, активен спирачен асистент и ESP стабилизиране на ремарке. Също така Mercedes отдава значение на лукса – в случая на шумоизолацията. Няма тракане, скърцане, пукане – в интериора се усеща обстановка а ла Daimler. Е, по-скоро малко от нея – воланът се регулира само на височина, вентилационните дюзи са от обикновена пластмаса, а най-ниско разположените превключватели се четат лошо. Например въртящият превключвател за двойното задвижване: 4WD се вижда от мястото на водача, но не и 2WD. Няма значение – ако си го купите, ще свикнете. Най-важното: как се управлява? По магистралата пикапът върви доста добре. Разполагащият със 190 к.с. дизелов двигател работи шумно само в студено състояние, като не изнервя пасажерите в купето. Както казахме – шумоизолацията е на добро ниво. Автоматичната предавателна кутия работи прецизно, но е малко бавна. Всичко това не е болка за умиране. X-клас обаче не обича пътища с лоша настилка и къси и дълги неравности. Тогава предната ос започва да вибрира, а към това прибавяме и по-скоро недиректното управление. Така моделът се усеща като лекотоварен, а не като обикновен автомобил. Вероятно се дължи на факта, че нашият X е по-висок с 20 милиметра (доплащане от 540 лева). Още отсега обаче се радваме на лятото, когато ще се появи 6-цилиндровият мотор в комбинация с перманентно двойно задвижване и автоматична трансмисия на Mercedes. Нужно е само въздушно окачване и звездата ще заблести истински.
Извод
Страхотна визия, приличен интериор, отличен спирачен път, но за съжаление вибриращо при неравности окачване. Този X-клас носи звезда, но не се усеща като Mercedes. Доста повече товарен, отколкото обикновен автомобил.