Mercedes W126: най-доброто или нищо

W126 е модел от ключово значение за Mercedes – нито една S-класа не е по-продавана. Хубавото при него е, че купувачите рядко са избирали базови версии – затова на любителите на йънгтаймери няма да им се наложи да карат бедно оборудвани машини

0910
2017

Мечтата да караш S-клас е постижима благодарение на модели като W126. При това инвестицията в модела си заслужава, тъй като цените му тепърва ще вървят нагоре, нищо, че заради големия си тираж е по-продаван почти колкото предходното (W116 с прякор Сома) и следващото (W140 – Мечката) поколение. „Осемдесетарската“ лимузина с дизайн на легендата Бруно Сако е най-успешната генерация на модела, превърнал се в синоним на лукс. Добре е, че дори и с най-слабата моторизация – във версията 280 S, ценителите ще останат доволни. Повечето W126 обаче са поръчвани от първите си купувачи с много богато оборудване.

Когато моделът е бил нов, екстри като въздушна възглавница за водача, система против буксуване или CD-радио са били висока топка дори за най-високия автомобилен клас – но въпреки това клиентите рядко са се отказвали от подобни опции. Разбира се, 8-цилиндровите V-oбразни мотори в 380 или 500 SE/SEL (удължената версия) са по-добър избор – не само защото са по-издръжливи, но и защото задвижват далеч по-уверено тежката лимузина. „Осмаците“ са направо задължителни, ако колата е бронирана. Много високопоставени държавници са разчитали на S-клас – дълги години W126 e използван в автопарка и на НСО. Въпреки че през 80-те години е имало далеч по-скъпи предложения от Bentley и Rolls-Royce, „S-ката“ е призната за символ на висок обществен статус.

В края на 70-те W126 е последната дума на автомобилостроенето. Едно превозно средство, олицетворяващо най-доброто от автомобилното изкуство. Осем модификации, от 280 S до 500 SEL, са представени през 1979 г. на изложението IAA във Франкфурт. Ефектът е като от серия барабанни удари в тишината на нощта. Никаква скромност не се наблюдава от страна на най-старата автомобилен производител на света. Новият модел безсрамно харчи 16, 17, 18 литра, сякаш до вчера не е имало петролна криза.

Новото (тогава) поколение на S-класата е доста по-леко в сравнение с предшествениците си.  След назначена от инженерите от Унтертюркхайм строга диета, най-популярният базов модел 280 SE тежи с 55 килограма по-малко от предишния модел от 1972 г.  Вместо стандартни стоманени листове, при изработката на W126 се използват специални тънколистови нисколегирани стомани, съдържащи добавки от титан, ванадий и други. Това е и причината детайлите да са хем по-тънки, хем по-здрави. С около 5 килограма по-лек е и модулът за отопление на каросерията, с 3 килограма по-леки са седалките. Само ключалките на вратите не са преминавали специална процедура по олекотяване. Резултатът не закъснява. Новият 280 SE изглежда масивно и престижно, но въпреки това тежи със 115 кг по-малко от стария 350 SE. Освен върху теглото, тук солидно е поработено и върху челното съпротивление, което отговаря на стойността 0,36. Това на свой ред позволява да се заобиколят неприятните разговори по повод високия разход на гориво. Повече от това не може да се направи. Една петметрова луксозна кола с всички екстри в края на 70-те просто не може да бъде по-лека от това. Аргументите са непоклатими.

 

 

 

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин