MERCEDES SLS AMG ROADSTER или 300 SLS – кой от двата предпочитате?

Откритият Mercedes SLS AMG ще празнува премиерата си на Автомобилното изложение във Франкфурт. Срещнахме го с не по-малко известния предшественик 300 SLS от 1957 г.


25
апр.
2017

Изглежда е било дълго нощно съвещание. В края на 2008 г. мениджърите на Mercedes са умували за името на своя нов модел с крилати врати: SL, както предшественика от 1954? Вече има такъв. SLR? Също не става, вече се използва в английския McLaren-Mercedes. Как да кръстим тази рожба? Изведнъж някой дава предложение: „SLS, господа, имало е такъв модел в края на 50-те години“. „300 SLS обаче бе роудстър.“ Няма значение. SLS звучи добре, а в края на краищата е било ясно, че след две години ще го последва и откритата версия на  C 197. Сега този момент настъпи и на Автомобилното изложение във Франкфурт през септември Daimler ще представи SLS AMG Roadster, почитайки по този начин предшественика. Днес, малко повече от половин век по-късно, Mercedes събра двата модела „Sport Leicht Super“ (SLS) ексклузивно за AUTO BILD. Въпреки големия брой ретроелементи на новия модел, единственото общо с класиката отпреди 54 години е само името. Освен за мощен, спортен и благороден кабриолет на AMG, при 300 SLS става въпрос за състезателен автомобил с разрешение за движение по нормални пътища. Това се чува и усеща веднага: дрезгав, брутален и напълно нефилтриран тътен – това издава 300 SLS от две странични ауспухови тръби. Наследникът контрира с плътен басов звук на V8. Нищо чудно: тук се конкурират механично впръскване с електроника, тъмни облаци дим срещу преминали през катализатор отработени газове. Докато някогашните водачи са впивали ръцете си до кръв в дървения волан, а устите им са били пълни с праха от пистата, сега пилотите на SLS се радват на охлаждане на седалката и въздушна струя във врата. А с 571 к.с. моделът е двойно по-мощен от униката SLS. Състезателният отдел е произвел само два екземпляра за американеца Пол О‘Шеа, който през 1957 г. успешно ги е използвал в американското първенство за спортни коли. Благодарение на каросерията и двигателя от амулиний, липсата на покрив, странични прозорци и предно стъкло теглото е намалено с 337 кг. Освен това мощността на редовия 6-цилиндров мотор е била увеличена от 215 на  235 к.с.  благодарение на спортния разпределителен вал. Тъй като и двата 300 SLS са изчезнали безследно, техниците от музея са преустроили един от 29-те серийни роудстъри от алуминий по документацията на бившия ръководител на състезателния отдел Рудолф Уленхалт в реплика – дори с оригинален двигател. От Mercedes са произвели 3 резервни агрегата за двата състезателни автомобила. Единият от тези алуминиеви мотори по-късно се озовал в  300 SL Roadster, който е карал бившият шеф на отдела за разработки на Daimler Ханс Шеренберг. Когато от Mercedes го откриват при една инвентаризация, била намерена базата на репликата 300 SLS. Именно тези исторически бележки са онези, които свидетелстват за мита на спортния автомобил и от които се възползва и новият SLS. Днес е трудно да си представим, че шефът на Daimler Дитер Цече ще фучи из Щутгарт с тунингован специален SLS. Жалко. Какво ли ще дискутират почитателите на „звездата” през 2065 г.? Дотогава на бял свят може да се появят още много детайли от нощното съвещание.

 

Йорг Малцан

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Mercedes 300 SLS

ред.6-цил. мотор • работен обем 2996 куб.см • мощност 173 кВт. (235 к.с.) при 5800/мин • механична 4-степенна трансмисия • Д/Ш/В 4250/1790/1300 мм • собствено тегло 1040 кг • максимална скорост 260 км/ч

Цена: безценен

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Mercedes SLS AMG Roadster

V8 агрегат • работен обем 6208 куб. см • мощност 420 кВт. (571 к.с.) при 6800/мин • 7-степенна DCT трансмисия • Д/Ш/В 4638/1939/1261 мм • собствено тегло 1660 кг • 0-100 км/ч за 3,8 сек • максимална скорост 317 км/ч • разход на гориво 13,2 л А 98Н

Цена: 195 160 евро  

 

Срещата…

… между новия SLS и стария SLS се състоя в изоставено хале – все едно двата модела са се срещнали тайно

 

Пропорциите …

… не са запазени. Отзад олдтаймера изглежда по-дълъг и по-заоблен. Новият модел крие електрически задействащ се спойлер в задницата

 

Откритият SLS …

… е почти изцяло идентичен с Coupé-то отвътре. Големият превключвател отваря покрива от плат само за 11 секунди. Врата ви ще бъде стоплен от Airscarf

 

Типичният SL-чар …

… е запазен и в състезателния модел. Арматурното табло е идентично с това на серийната кола. Допълнителното оборудване от съвременни пожарогасители служи за сигурността на униката

 

Огромни алуминиеви джанти …

… и LED-осветление са саморазбиращи се за съвременния суперспортен автомобил. Теглото е по-голямо с 40 кг в сравнение с модела с крилати врати

 

Като при противопожарна аларма …

… стартовият бутон в SLS Roadster събужда V8 агрегата с 571 к.с. Пред него е бутонът с програми на трансмисията. Бутонът на ESP трябва да бъде натискан предпазливо

 

Свалящият се волан …

… улеснява състезателите през 1957 г., за да могат да се вмъкнат върху спортната седалка на 300 SLS

 

Цяла вечност…

… дели автомобилите, въпреки това двата SLS имат прилики като например страничните вентилационни отвори

 

Състезателното предно стъкло и дъгата срещу преобръщане …

… са свидетелство за лютата битка с Maserati и Aston Martin. С тегло от 970 кг SLS е много по-лек от серийния SL

 

Бакелит…

… вместо карбон. Пилотът на 300 SLS е превключвал ръчно четирите предавки

Още по темата

Card image cap
Завод, който вече не съществува

30
мар.
2017

През тази година заводът на Opel в германския град Бохум щеше да навърши 55 години. За съжаление той вече не съществува - сградите са съборени, през една част от територията му минава магистрала, а някогашните паркинги сега са застроени с палатки и контейнери, приютили бежанци. Припомняме ви един репортаж по случай 50-годишнината на завода

Card image cap
911 като излязло от ада

30
мар.
2016

Специалистите по фолиране на автомобили от Wrap Zone са поработили върху едно Porsche 911 GT3 RS. „Дрехите“ на Martini са покрити с голяма доза патина

Card image cap
Скосеният спортист се завръща

22
апр.
2016

Той ще бъде лек, с 300 к.с. и централно разположен двигател. Дали обаче този скосен „красавец“ ще бъде успешен като великия си прародител?

Card image cap

В последния брой:

Архив >