2023
През 2022 г. Mercedes обнови GLC – компактният SUV е най-успешният модел на марката от Щутгарт. В рамките само на една година от него бяха продадени 342 900 екземпляра по целия свят, като горе-долу всеки четвърти от тях беше GLC Coupé – точно то беше обновено сега. След SUV-а, означен като X 254, сега вече е готово второто поколение и на неговата спортна версия. AUTO BILD тества популярното SUV-купе!
GLC Coupé изглежда по-атлетично и по-изтънчено
SUV-купето е базирано основно на вече познатия GLC SUV; най-интересните eлементи са линията на покрива а ла купе и задната част. Покривът е скосен и завършва с висок заден капак, като впечатляващата задна част подчертава спортните амбиции на GLC Coupé.
При GLC Coupé обаче инженерите в Щутгарт не просто взимат стандартния SUV и „отрязват“ покрива след B-колоната. Каросерията на SUV-купето е напълно преработена от А-колоната назад – и така купето губи 3,5 сантиметра от височината си. С дължина почти 5 сантиметра повече, GLC Coupé изглежда „отслабнало“.
Задните светлини са същите като при стандартния SUV – поне по отношение на формата, но получават нова светлинна графика с извита LED лента. Капакът на багажника е интегриран малко по-добре в дизайна на задната част: тя е леко стеснена, емблемата със звездата на Mercedes е изместена по-надолу.
Преглед на всички размери:
• Дължина: 4763 мм
• Ширина: 1890 мм
• Височина: 1605 мм
• Междуосие: 2888 мм
• Обем на багажника: 545 до 1490 литра
• Обем на багажника при Plug-in хибрида: 390 до 1335 литра
Много място и на втория ред
Както можете да се досетите, интериорът също е като при GLC SUV. Стандартното оборудване „Avantgarde“ излъчва спортен привкус, а декоративните елементи със структура, наподобяваща пчелна пита, напомнят за карбон. Конфигурацията с 12,3-инчов дигитален кокпит и 11,9-инчов екран на информационно-развлекателната система, наклонен към водача, не е нова, тя вече е позната от C-класата.
Още по-интересно е, че на втория ред е изненадващо просторно – въпреки скосената линия на покрива а ла купе. Дори да сте високи 1,90 метра, няма да удряте главата си в тавана, а пространството за краката е напълно достатъчно. По-големият шибедах (+6 см в сравнение със стандартния SUV) внася усещане за повече пространство и осигурява повече светлина.
Чудесно е, че мястото за главите отзад при GLC Coupé е достатъчно, но какво е положението с багажника? Естествено, дизайнът а ла купе намалява товарното пространство, но не толкова, колкото бихте очаквали. С 545 до 1490 литра обемът за товари на SUV-купето е по-нисък от този на SUV-а (620 литра до 1680 литра), но все пак – достатъчен. Това са 50 литра повече, отколкото при предшественика и дори с 90 литра отгоре при сгъната задна седалка.
GLC е изключително тих
Върху нашия тестов автомобил в цвят червен металик откриваме означението GLC 300. За съжаление, зад него не се крие 3-литров „шестак“, 2-литров 4-цилиндров двигател с 258 к.с. и въртящ момент 400 Нм. Задвижването на четирите колела и 9-степенната автоматична трансмисия са серийни при всички версии на GLC. Всички модификации на ДВГ са „меки“ хибриди с 48-волтова електрическа система.
Модификацията 300 ни направи добро впечатление по време на първия тест. С 258 к.с. и 400 Нм при GLC никога не се усеща липса на тяга. При високи обороти 4-цилиндровият агрегат става малко шумен. Въпреки спортно-елегантния си вид, купето не е автомобил за високи скорости – но неговата сила така или иначе е в комфортното придвижване. Радващо е, че в интериора е достатъчно тихо (стига двигателят да не бъде форсиран много). Хората от Mercedes са се постарали доста за намаляването на шума – и усилията им не са били напразни.
Завиващи задни колела срещу доплащане
Стандартно моделът бива оборудван със спортно окачване, но в тестовия автомобил е монтиран т.нар. „Техологичен пакет“ за 6600 лева. Той включва въздушно окачване Airmatic и завиващи задни колела (с ъгъл на отклонение до 4,5 градуса). Той намалява диаметъра на завой от 11,8 на 10,9 метра – т.е. до нивото на А-клас. Но не само диаметърът на завой, а и пътното поведение е подобрено значително. Благодарение на завиващите задни колела, GLC Coupé се движи невероятно пъргаво по планинските проходи.
Kритика имаме единствено по отношение на 4-цилиндровия задвижващ агрегат, който сам по себе си не се представяттолкова зле и регистрира умерен разход от 9,1 л/100 км. Но оставаме с впечатлението, че 6-цилиндров мотор би подхождал повече на GLC Coupé.
Колко добър е Plug-in хибридът?
Дали Plug-in хибридът ще се справя по-добре? Единственият начин да разберем е да го тестваме! Взехме GLC 400 e, задвижван от 2-литров 4-цилиндров двигател (с 252 к.с.) и електромотор със 136 к.с. Те генерират системна мощност от 381 к.с. и системен въртящ момент 650 Нм. С базовата си цена от 159 222 лева той струва с почти 14 000 лева повече от 300 и е най-скъпият вариант на GLC Coupé.
Но и разчита на батерия с капацитет 31,2 кВтч – по-голяма от тази на изцяло електрическата Dacia Spring. Благодарение на нея пробегът изцяло на ток е 130 километра. Ето защо Mercedes обяви „хибридно предизвикателство“ за представителите на пресата по време на теста. Задачата беше да изминем 121-километровия маршрут до летището само на електричество с едно зареждане на батерията.
Challenge accepted! В изцяло електрически режим е още по-забележително колко тихо е в купето на GLC. Изминавам километър след километър завоите на планинските проходи, минавам през малки селца и накрая стъпвам на дълъг магистрален участък. Оставащите километри с наличния заряд намаляват много бавно. Благодарение на рекуперацията при спускане дори успявам да вдигна техния брой.
Над 130 километра пробег изцяло на ток
След 121 километра пристигам на летище Инсбрук – без четирицилиндровият двигател да се е задействал нито веднъж. Справих се с предизвикателството! Накрая дори ми остават 19 километра, което означава, че дори съм „подобрил“ данните на производителя. Това се отразява и в изчислената консумация: тя е 16,3 кВтч според показанието на 12,3-инчовия дисплей. А Mercedes обявява 20,4 кВтч на 100 километра.
Всички моторизации са електрифицирани
Гамата от двигатели, които новият модел възприема от събрата си GLC, не е особено впечатляваща. Предлагат се два бензинови агрегата с 204 и 258 к.с. и два дизела с мощност от 197 до 269 к.с. – всички с 48-волтова електрическа система. Освен това германците ще пуснат и 6-цилиндров дизел и AMG-версия – но техните показатели още не са разкрити.
Три Plug-in хибрида със системна мощност от 313 до 381 к.с. допълват гамата от двигатели за GLC Coupé. В допълнение към бензиновите хибриди GLC 300 e и GLC 400 e, ще има и дизелов със системна мощност от 333 к.с. и до 750 Нм въртящ момент. Благодарение на батерията с капацитет 31,2 кВтч, хибридите ще могат да изминават изцяло на ток до 131 километра.
Задвижването на четирите колела винаги е серийно за GLC, както и 9-степенният автоматик. Серийно GLC Coupé разчита на окачване със стоманени пружини, а въздушното е опционално. Ако заложите на втория тип, получавате и задни завиващи колела с ъгъл на отклонение до 4,5 градуса.
Стартова цена над 122 000 лева
Mercedes ще пусне на пазара GLC Coupé през юли 2023 г. Съгласно цените за Германия базовият модел GLC 200 4Matic Coupé струва минимум 125 188 лева, което е с 5570 лева повече от SUV версията. GLC 300 4Matic Coupé, който тествахме, стартира от 145 894 лева, GLC 400 e 4Matic Coupé (от 159 222 лева) е на върха в ценовата листа – поне до пускането на версията AMG!
Извод
Второто поколение на GLC Coupé е всестранен талант. Той се характеризира със спортна визия, щедро пространство и е удобен. Дори в известна степен предлага и спортни таланти. Лично аз бих изчакал 6-цилиндровия дизел, но и Plug-in хибридите с пробег над 100 километра са добро решение.