2018
Mercedes представи своя първи изцяло електрически SUV: EQC. Моделът ще може да измине 450 километра и ще се появи на пазара в средата на 2019 г. на цена от 140 000 лв.
Дизайн
На външен вид Mercedes EQC прилича на своя събрат по платформа GLC. EQC използва базата на моделите с двигател с вътрешно горене, тъй като Mercedes все още не довършили разработката си на платформа за електромобили. По тази причина предницата на EQC е ненужно голяма (за електромобил). От друга страна клиентите ще се възползват от приликите между EQC и GLC. Така стартиращото от 2019 г. в Бремен производство ще върви гладко и EQC ще бъде интегриран в серийното производство като изцяло електрически автомобил. За да разграничи EQC от GLC, Mercedes позиционира електрическия SUV с издължената линия на покрива между категориите SUV и SUV-Coupe.
Нова муцуна
Впечатление прави предницата на модела с големия черен панел, който обхваща фаровете и радиаторната решетка. Горната част на Black Panel представлява ивица като връзка между дневните светлини. Вътрешните елементи на серийните LED фарове са черни.
Вътрешно пространство
Ако при качването в EQC очаквате футуристични високи технологии, ще бъдете разочаровани. Mercedes явно не иска да стряска клиентите със своя електрически SUV и залага на познат и доказал се дизайн. А и без друго MBUX си достатъчно висока технология. Естествено не е нещо, от което да се страхувате, тъй като при първия тест на AUTO BILD инфотейнмънт системата се доказа като отлична и зряла. В EQC MBUX разполага с индикации на пробега, състоянието на зареждане на батериите и притока на енергия. Mercedes залага в EQC не на кръглите вентилационни дюзи като в GLC, а на вертикални и хоризонтални вентилационни ламели в розово-златно. Мониторите и елементите за управление на кокпита са ориентирани към водача. В комбинация с централната конзола се получава по-добро усещане за простор в сравнение с GLC. Напълно подходящо за един електромобил.
Системата на задвижване е нова и се състои от по един електромотор на предната и задната ос – така EQC се възползва от предимствата на двойното задвижване. Общата мощност е 300 кВт. (408 к.с.), а максималният въртящ момент на двете електромашини е общо 765 Нм. Предната електрическа машина се грижи за слабото и средно натоварване, а динамиката идва от задната. Литиево-йонните батерии, разположени в пода на модела, са с капацитет от 80 кВт. и общо тегло от 650 кг.
Водачът на Mercedes EQC може да избира между пет режима на движение: Comfort, Eco, Max Range, Sport и Individual. Освен това посредством лостчета на волана можете да влияете на степенна на рекуперация.
ECO-асистент за икономично придвижване
Асистентът „ECO“ ще ви помага за икономично шофиране. Също както и при други електромобили, водачът ще получава указания – например кога да отнеме крака си от педала на газта, за да може автомобилът да се „рее“ или кога може да рекуперира енергия преди ограничение на скоростта. За тази цел се използват данните от навигационната система, разпознаването на пътните знаци и информацията от асистентите за сигурност и безопасност (радар и стереокамера).
Пробегът съгласно NEFZ е 450 километра. EQC е оборудван серийно с система за зареждане на борда с водно охлаждане (OBL) с капацитет от 7,4 кВт. и по този начин е подготвен за зареждане с променлив ток вкъщи и на обществени станции за зареждане на електромобили. На Mercedes-Wallbox батерията ще се зарежда три пъти по-бързо, отколкото у дома.
Посредством MBUX или приложението „Mercedes me Charge“ навигационната система ще открива и показва станции за зареждане, оборудвани с интегрирана функция за плащане. „Mercedes me Charge“ ще дава възможност за достъп до станциите за бързо зареждане на Ionity. В цяла Европа Ionity планира до 2020 г. изграждането и поддръжката на общо 400 станции за бързо зареждане. Общото предприятие на BMW, Daimler, Ford и Volkswagen (заедно с Audi и Porsche) е основано през 2017 г.
По данни на Mercedes батериите ще се произвежда в Германия при стопроцентовата дъщерна фирма на Daimler „Deutsche Accumotive“ в Каменц/Саксония.
AUTO BILD се сдоби с първи впечатления от модела, возейки се на седалката до шофьора. Човекът зад волана се нарича Михаел Келц – от четири години ръководител на серията и оттогава ревностен почитател на електромобилите. „Трябва да променим мисленето си, но пък си струва“, смята инженерът. А както точно да го направим? „Максималната скорост вече не трябва да играе най-важната роля за водача. А стилът на каране трябва да се пригоди спрямо вида на задвижване“, казва Келц. Конкретно това означава: EQC може да се управлява само с един педал! При отнемане на крака от педала на газта, автомобилът намалява темпото. Специалистът го нарича рекуперация.
Общо има четири степени (от Eco до Sport) с различно по сила рекупериране на енергията. Както винаги и тук в сила е това, че ако натискате безмилостно педала на газта, ще редуцирате бързо и осезаемо пробега. При нормален стил на шофиране EQC ще може да измине с едно зареждане по новия WLTP-цикъл над 400 километра. Пълна газ през зимата ще намали пробега до наполовина. Двата електромотора ускоряват електрическия Benz за точно пет секунди от 0 до 100 км/ч. GLC 43 AMG също го може, но вдигайки значително по-силен шум и харчейки неимоверно много гориво. EQC извършва бързо ускорение в пълна тишина.