2024
Преди 45 години създаването на микро автомобил за градска употреба не е сред приоритетите на големите германски производители. Тогава основните насоки, в които се инвестират най-много средства и технологичен ресурс, са свързани с икономията на гориво, електронните системи и безопасността. След като още през 50-те години Западна Германия минава през ерата на мини автомобилите, се смята, че тази страница от историята е затворена веднъж завинаги, но не всички мислят така. През лятото 1981 г., точно когато най-малко може да се очаква, Mercedes-Benz провокира автомобилните среди с един опитен образец на микроавтомобил, чиито габарити са близки до тези на легендарната Isetta. Концептуалният модел е наречен NAFA, съкратено от Nahverkehrsfahrzeug, което в превод означава „превозно средство за къси разстояния“. Той е оборудван с трицилиндров 1,0-литров двигател с 40 к.с., задвижващ предните колела, има кормилно управление на четирите колела, а също така автоматична трансмисия и серво волан.

Това което го прави интересен и днес, е намерението на Mercedes-Benz за въвеждане на модерен високотехнологичен градски автомобил, преди повече от четири десетилетия, когато подобни планове все още не са на дневен ред при нито една от големите световни марки. NAFA няма късмета да достигне до серийно производство, най-вече защото не отговаря на строгите стандарти за безопасност на компанията, но идеята не е забравена, и 15 години по-късно е приложена на практика в първия сериен Smart (акроним на *S*watch *M*ercedes *Art*.). С други думи, NAFA до голяма степен поставя основата за създаването на този автомобил, и по същия повод от Mercedes уточняват, че концепцията не само не е забравена, но важните насоки, заложени в нея, са внедрени и в прототипа на първата A-класа.

Интересното е, че 2,5-метровият Mercedes-Benz NAFA е по-къс дори от 2,7-метровия Smart, както и от появилите се впоследствие многобройни негови имитации в лицето на Toyota iQ, Aston Martin Cygnet и др. Сред другите основни разлики в полза на NAFA е, че докато тези микроколи имат доста по-разгърнат диаметър на завой от 7,8 метра, то NAFA извършва маневрата само в пределите на 5,7 метра. Изключително компактният размер, в съчетание с малък радиус на завой и сервоусилвател на волана го правят идеален за движение в пренаселените градове, а също и лесен за паркиране, благодарение на четирите завиващи колела. Максималната мощност от 40 к.с. може би изглежда недостатъчна според съвременните критерии, но имайки предвид миниатюрните размери, може да се предположи, че и самата кола би трябвало да е много лека.

Друга интересна особеност в конструкцията на Mercedes-Benz NAFA са плъзгащите се врати, напълно съобразени с многобройните ограничения на градската среда (нещо, въведено за първи път при този клас автомобили в серийната гама на Peugeot цели 15 години по-късно в модела 1007). Освен това той е оборудван и с автоматично прибиращи се странични огледала, което през 1981 г. е нещо наистина забележително. Друг е въпросът, че в пресинформацията е включен и пасаж, според който „NAFA осигурява същия комфорт, който и S-класата“, но тук вероятно става дума по-скоро за остроумна шега.
