2024
През 1994 г. китайското правителство кани 20 големи автомобилни компании, които да предложат малка семейна кола за местния пазар. Тя трябва да бъде евтина, чиста, достатъчно голяма, за да превозва петима души, и трябва да се прави в Китай в съвместно предприятие с First Auto Works. На това доста примамливо предложение се отзовават някои от най-големите световни производители, включително Chrysler, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel и Porsche. На специално организираното за целта изложение „Family Car” в Пекин Mercedes-Benz представя оригинална концепция, наречена FCC (Family Car China) или китайски семеен автомобил, който е специално разработен за необятния китайски пазар.
FCC има способността да се конфигурира в различни версии и е част от всеобхватната стратегия за моторизация за Китай, която Mercedes-Benz представя на китайското правителство. Главен дизайнер на този проект е проф. Харалд Лешке, който по онова време е доказан експерт в проектирането на ефектни концептуални автомобили. Достатъчно е да припомним, че негово дело са някои от най-известните фирмени уникати на Mercedes-Benz, като C 112, Vision A, Maybach Exelero, F 100, F200 Coupe, F300 Life Jet и F400 Carving.
FCC е много специален проект, тъй като е предназначен за единен пазар с огромен потенциал. Той се отличава с революционна за времето си концепция, с еднообемен дизайн и редица сходни характеристики с концептуалния Mercedes-Benz Vision A от 1993 г. Предлага обширно вътрешно пространство в рамките на компактните си външни размери, съчетано с най-високите стандарти за комфорт, безопасност, качество и екологична съвместимост. „Family Car China“ е коренно различен от дизайна на конвенционалните пътнически автомобили в този клас. Каросерията, с нейния пионерски стил има не само интегрален външен вид, но предлага и много практически ползи: водачът и четиримата пътници се радват на високи стандарти за простор, които надхвърлят тогавашните норми в компактните автомобили, издигайки FCC до нивото на седан от горния среден клас.
Въпреки това той е по-къс от колите в своя клас, с обща дължина от 3,56 метра, като същевременно отговаря на много високи стандарти за безопасност. Това се постига главно чрез неконвенционалното разположение на задвижващия модул двигател/трансмисия, който в случай на челен удар се плъзга под пода. Допълнителна защита за пътниците е осигурена и от въздушните възглавници, обтегачите на предните колани и подглавниците на всички седалки. Пътниците също така са добре защитени и при страничен удар, благодарение на по-високата позиция на седалките.
Концептуалният Mercedes-Benz FCC е оборудван с 1,3-литров бензинов двигател с мощност 40 кВт (55 к.с.) и трипосочен каталитичен конвертор. Благодарение на това ускорява от 0 до 50 км/ч за по-малко от шест секунди, предлагайки добро представяне в града, като максималната му скорост достига близо 150 км/ч при разход на гориво от около четири литра на 100 км. FCC може да се произвежда в различни версии, от базова с пет врати и пет места или изпълнение с три реда седалки и седем места, до петместен пикап с малка товарна площ или двуместен ван с по-голяма товароносимост.
Mercedes-Benz декларира готовността си да инвестира 1,2 милиарда долара в този проект, но както той, така и предложенията на останалите автомобилни производители не достигат до практическа реализация на местния пазар. Партийното ръководство на Китай благодари любезно на всички участници и така амбициозната инициатива за създаването на китайски семеен автомобил с помощ от чужбина, завинаги отива в историята.