2024
Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години
582 к.с., 320 км/ч, 236 060 евро. Това е съдържанието на визитната картичка на Mercedes-Benz CLK DTM AMG – болид от DTM с разрешение за движение по нормалните пътища.
Ако смятате, че DTM е състезание за пистови автомобили, което се провежда на специални трасета от професионални пилоти, то определено сте запознати с тази материя. Но само по принцип, защото отскоро има и изключение от правилото. От началото на октомври сто щастливци имат удоволствието да управляват екземпляр от лимитираната производствена серия на максимално близкия до професионалните болиди Mercedes CLK DTM AMG – суперспортист, зад волана на който всеки тротоар изглежда като трибуна, всеки паркинг като състезателен бокс и всяка градска улица като участък от хокенхаймския „Мотодром“…
Преди цялото това удоволствие да започне обаче, пилотът трябва да намери елегантен начин да се настани в спортните черупки на седалките – факт е, че човек се нуждае от определено ниво на физическа кондиция, за да изпълни това упражнение без синини и натъртвания. Най-късно в момента, в който затегне шесточковия предпазен колан, същият този човек е принуден да осъзнае и други два факта: 1. Лесно и бързо измъкване от тук няма. 2. Нещата са сериозни…
Гласът на събудения 5,5-литров V8 възвестява старта на едно наистина частно DTM състезание
Около разочароващо стандартната на външен вид централна конзола на арматурното табло Mercedes са създали професионален спортен ландшафт от въглеродни влакна, сред които изпъкват стартовият бутон за двигателя и планките за подредено превключване на предавките, разположени непосредствено зад овалния волан, облицован с естествен велур за по-добро сцепление. Сред останалите елементи в интериора впечатление правят разграфеният до 360 км/ч километраж, изключително късият лост на автоматичната трансмисия и трите крайно професионални и функционални наглед превключвателя точно пред него. Отвън бутиковият състезател се отличава с отчетливите спойлери, прагове и уширения на арките на калниците, а внушителното антикрило в задната част окончателно разсейва евентуално възникналите съмнения, че този CLK наистина е нещо много особено. Последното за съжаление личи и по неприятните драскотини в долната част на предния спойлер, оставени от рампата на подземния гараж – ясно е, че плавното при движване в ежедневния градски трафик с този автомобил е също толкова приятна и лека задача, колкото и опитът да окосите моравата пред дома си с комбайн…
Могъщи вибрации и дълбоко ръмжене съпровождат събуждането на 5,5-литровия V8. Дигиталният оборотомер в центъра на километража (четливостта и на двата е посредствена) нетърпеливо подскача при всяко докосване до педала на газта в очакване на момента, в който стартовите светофари ще светнат в зелено.
Правило първо в този автомобил гласи: „Никакви резки движения с краката!“ И особено с десния! Потеглянето с мощния 582 к. с. CLK се извършва с леееко прегъване на палеца на десния крак, което е напълно достатъчно, за да доведе до вероятно най- бързия старт в историята на серийното автомобилостроене.
Идва ред на второто изискване към пилота, който трябва да внимава с ръцете си и да запази спокойствие – в противен случай всяко трепване ще бъде превърнато от свръхдиректната кормилна уредба в нежелана смяна на платното на движение… Хората, които успеят да усвоят и да се придържат към тези правила, няма да бъдат затруднени и пътуване със състезателния Mercedes на пазара. Останалите или ще треперят постоянно за шофьорските си книжки, или ще станат постоянни клиенти на състезателните трасета под наем.
Именно на състезателно трасе престават да ви дразнят особености на CLK DTM AMG, като диаметъра на завой с размер XXL и непрестанно стържещите в калниците огромни колела. Болидът се изстрелва от стартовата линия като ужилен, нуждае се малко повече от 20 сек, за да достигне скорост от 250 км/ч и спира така, сякаш отзад се отваря парашут…
При тестовете измерихме средна стойност от 33,4 м на спирачния път от 100 км/ч – това е най-доброто постижение, регистрирано от автомобил с хомологация за движение по нормалните пътища в историята на Auto Bild до този момент.
Достойни за рекорд резултати лимитираният модел демонстрира и по отношение на скоростта в завой – не на последно място благодарение на „полусликовете“ Dunlop с цена около 550 евро за брой, които са напълно безпомощни на мокър асфалт, но на сухо трасе буквално се сливат с настилката и поддържат непоклатимо траекторията на болида в сътрудничество със серийната ESP.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Звукът на състезателния CLK DTM AMG почти разочарова в сравнение с този на далеч по-достъпния и цивилен CLK 55 AMG. Вярно е, че спортно настроеният V8 съска, свири и фучи доста заплашително, но при него напразно ще чакате да чуете традиционното за „осмаците“ басово гъргорене.
Разбира се, това съвсем не е попречило на Mercedes да продаде за нула време и без остатък 100-те екземпляра от ограничената серия на цена на дребно от 236 060 евро. В момента, в който четете тази статия, някъде по света 100 щастливи собственици със сигурност се забавляват…