Mercedes-Benz CLK DTM AMG – болид от DTM за обществените пътища

1211
2024

Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години

582 к.с., 320 км/ч, 236 060 евро. Това е съдържанието на визитната картичка на Mercedes-Benz CLK DTM AMG – болид от DTM с разрешение за движение по нормалните пътища.

Ако смятате, че DTM е състезание за пис­тови автомобили, което се провежда на специални трасета от професионални пилоти, то оп­ределено сте запознати с тази материя. Но само по принцип, защото отскоро има и изключение от правилото. От началото на октомври сто ща­стливци имат удоволствието да управляват ек­земпляр от лимитираната производствена се­рия на максимално близкия до професионал­ните болиди Mercedes CLK DTM AMG – суперспортист, зад волана на който всеки трото­ар изглежда като трибуна, всеки паркинг като състезателен бокс и всяка градска улица като участък от хокенхаймския „Мотодром“…

Преди цялото това удоволствие да започне обаче, пилотът трябва да намери елегантен на­чин да се настани в спортните черупки на се­далките – факт е, че човек се нуждае от опре­делено ниво на физическа кондиция, за да изпълни това упражнение без синини и натъртвания. Най-късно в момента, в който за­тегне шесточковия предпазен колан, същият този човек е принуден да осъзнае и други два факта: 1. Лесно и бързо измъкване от тук няма. 2. Нещата са сериозни…

Гласът на събудения 5,5-литров V8 възвестява старта на едно наистина частно DTM състезание

Около разочароващо стандартната на външен вид централна конзола на арматурно­то табло Mercedes са създали професионален спортен ландшафт от въглеродни влакна, сред които изпъкват стартовият бутон за двигате­ля и планките за подредено превключване на предавките, разположени непосредствено зад овалния волан, облицован с естествен велур за по-добро сцепление. Сред останалите еле­менти в интериора впечатление правят разграфеният до 360 км/ч километраж, изключител­но късият лост на автоматичната трансмисия и трите крайно професионални и функционал­ни наглед превключвателя точно пред него. Отвън бутиковият състезател се отличава с отчетливите спойлери, прагове и уширения на арките на калниците, а внушителното антикрило в задната част окончателно разсейва евен­туално възникналите съмнения, че този CLK наистина е нещо много особено. Последно­то за съжаление личи и по неприят­ните драскотини в долната част на предния спойлер, оставени от рампата на подземния гараж – ясно е, че плавното при­ движване в ежедневния градски трафик с този автомобил е също толкова приятна и лека задача, колкото и опитът да окосите мо­равата пред дома си с комбайн…

Могъщи вибрации и дълбоко ръмжене съпровождат събужда­нето на 5,5-литровия V8. Диги­талният оборотомер в центъра на километража (четливостта и на двата е посредствена) нетърпели­во подскача при всяко докосване до педала на газта в очакване на момента, в който стартовите све­тофари ще светнат в зелено.

Правило първо в този автомо­бил гласи: „Никакви резки движе­ния с краката!“ И особено с дес­ния! Потеглянето с мощния 582 к. с. CLK се извършва с леееко прегъване на палеца на десния крак, което е напълно достатъчно, за да доведе до вероятно най- бързия старт в историята на се­рийното автомобилостроене.

Идва ред на второто изисква­не към пилота, който трябва да внимава с ръцете си и да запази спокойствие – в противен случай всяко трепване ще бъде превърнато от свръхдиректната кормилна уредба в нежелана смя­на на платното на движение… Хората, които успеят да усвоят и да се придържат към тези правила, няма да бъдат затруднени и пъту­ване със състезателния Mercedes на пазара. Останалите или ще треперят постоянно за шофьор­ските си книжки, или ще станат постоянни клиенти на състеза­телните трасета под наем.

Именно на състезателно тра­се престават да ви дразнят осо­бености на CLK DTM AMG, като диаметъра на завой с размер XXL и непрестанно стържещите в калниците огромни колела. Болидът се изстрелва от стартова­та линия като ужилен, нуждае се малко пове­че от 20 сек, за да до­стигне скорост от 250 км/ч и спира така, сякаш отзад се отваря парашут…

При тестовете измерих­ме средна стойност от 33,4 м на спирачния път от 100 км/ч – това е най-доброто постижение, реги­стрирано от автомобил с хомологация за движение по нормални­те пътища в историята на Auto Bild до този момент.

Достойни за рекорд резулта­ти лимитираният модел демонст­рира и по отношение на скорост­та в завой – не на последно мяс­то благодарение на „полусликовете“ Dunlop с цена около 550 евро за брой, които са напълно безпомощни на мокър асфалт, но на сухо трасе буквално се сливат с настилката и поддържат непо­клатимо траекторията на болида в сътрудничество със серийната ESP.

Приложение ЕКО

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.

Свали приложението EKO Smile!

Звукът на състезателния CLK DTM AMG почти разочарова в сравнение с този на далеч по-достъпния и цивилен CLK 55 AMG. Вярно е, че спортно наст­роеният V8 съска, свири и фучи доста заплашително, но при него напразно ще чакате да чуете традиционното за „осмаците“ басо­во гъргорене.

Разбира се, това съвсем не е попречило на Mercedes да прода­де за нула време и без остатък 100-те екземпляра от ограничена­та серия на цена на дребно от 236 060 евро. В момента, в който четете тази статия, някъде по све­та 100 щастливи собственици със сигурност се забавляват…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв