Mercedes-Benz C111 – голямото предизвикателство в света на концепциите

0405
2022

В края на 60-те години Mercedes-Benz представя своя първи концептуален автомобил, познат като С 111, който съчетава в едно цяло фирмената традиция (включително и отварящите се нагоре врати, аналогични с 300SL), върховите технологии на епохата, към които принадлежи и изключителният ванкелов двигател, и невероятно провокативния и авангарден дизайн като цяло.

Първият С 111 е завършен и представен на автосалона във Франкфурт през есента на 1969 г. Той разполага с четири-роторен двигател Wankel, който осигурява мощност от 280 к.с. и максимална скорост от 256 км/ч (коефициентът на съпротивление показва доста приличната стойност от 0,35 ). Прототипът е тестван на пистите Унтертюркхайм, Хокенхайм и Нюрбургринг през април и май 1969 г. и е снабден с една от първите антиблокиращи системи, които скоро след това са внедрени и в голяма част от серийните автомобили на Mercedes-Benz.

Около пет месеца по-късно започват изпитанията на подобрената версия С111 – II, която разполага с по-мощен двигател от 350 к.с. и усъвършенствана аеродинамика (Сх = 0,325). Благодарение на това прототипът вече достига 296 км/ч, при ускорение от 0 до 100 км/ч равно на 4,8 секунди. Окончателният вариант е демонстриран пред група журналисти, които въпреки пъвоначалния скептицизъм са принудени да констатират забележителните технологични и динамични достойнства на автомобила.

Вторият вариант на изумителния Mercedes-Benz С111 е представен официално пред публика на автосалона в Женева през март 1970 г., а през есента на същата година е показана и неговата подобрена версия с 4,8-литров мотор, който позволява скорост от 300 км/ч при максимална мощност 350 к.с.

Ефектният клиновиден автомобил с ярко оранжева каросерия, още тогава е нарочен от журналистическата гилдия за духовен наследник на митичното купе 300SL Gullwing, но почти веднага е критикуван от експертите, които (без да взимат под внимание факта, че този прототип е конструиран още през втората половина на 60-те години) прибързано констатират, че въпросната концепция е прекалено разточителна откъм разход на гориво за период, в който първите петролни кризи вече разтърсват западния свят (по това време Mercedes-Benz действително декларира намеренията си за масово внедряване на роторните двигатели в серийната си продукция, а те, както е добре известно, не се славят с особена икономичност и екологичност). Фирмата обаче приема предизвикателството и предприема сериозна работа върху далеч по-икономичните дизелови двигатели, като първата подобна разработка е уникалният 5-цилиндров мотор, изпробван при седана 300D.

Спортният Mercedes-Benz C111 предизвиква изключителен интерес сред по-заможните клиенти на компанията. Много от тях дори изпращат чекове с колосални суми до производителя само и само да получат гаранция, че ще притежават един от първите екземпляри. За съжаление, историята на модела завършва толкова бързо, колкото и започва. Роторният двигател, изпробван при С111, се оказва прекалено сложен като конструкция и това е една от основните причини модълът да не достигне до серийно производство. Две години след официалното представяне серията от завършени прототипи става част от експозицията на заводския музей.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин