Ретро » Mercedes 600: най-eлитарният Benz от 60-те и 70-те години на миналия век

Mercedes 600: най-eлитарният Benz от 60-те и 70-те години на миналия век

1803
2022

Mercedes-Benz 600, със заводско обозначение W 100, е най-елитният ав­томобил на Daimler-Benz през 60-те и 70-те години на миналия век. Плановете за създаването на такъв авто­мобил датират още от средата на 50-те години. През 1956 г. глав­ният конструктор на Daimler-Benz Фридрих ван Винзен получава задачата да разработи голяма представителна лимузина от международна класа, като не получава никакви конкретни предварителни условия освен изискването същата да може да се произвежда с различна база. В тази връзка той избира за конструкцията пo-стабилна подова група с удължена база на мястото на остарялата вече рама. След дълги тестове изборът за двигател пада върху разработения от Фриц Налингер, водещ проектант и конструктор на двигателите на фирмата, осемцилиндров V-образен М 100 за „големия Mercedes”, чийто работен обем от 6,3 литра превишава със 100 куб. см актуалния тогава двигател на Rolls-Royce Silver Cloud.

Таблото с основните уреди е изработено от висококачествена и много скъпа благородна дървесина
Високата степен на комфорт се допълва от електрически регулируема инстала¬ция за отопление и вентилация, хидравлично регулируеми седалки отпред и отзад, хидравлично повдигане и сваляне на стъклата и др.

В техническо отношение той значително превъзхожда британския еквивалент благодарение на горно разположените разпределителни валове и новия механичен инжекцион Bosch K-Jetronic. С максимална скорост на късата лимузина от 205 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 10 се­кунди Mercedes-Benz 600 се превръща в един от най-бързите серийни автомобили в света и с право е титулуван като „най-голямата спортна кола” на всички времена. Този двигател по-късно ще намери успешно приложение в серията W 109, модела 300 SEL 6,3, а впоследствие и в 450 SEL 6,9.

Mercedes-Benz 600, представен в рекламен каталог на български език от 1978 г.

Конструкторите предвиждат в проекта всичко най-добро, което е могло да се осъществи от техни­ческа гледна точка като например пневматично окачване, доказало се вече в модела 300 SE, четиристепенна автоматична скоростна кутия, обща хидравлич­на серво-система (така наречената „комфортна хидравлика”) на кормилна уредба и спирач­ки, позволяваща дори при спорт­ното поведение на лимузината на пътя да се запази непроменено ни­вото на каросерията, независимо от броя на пътниците. Високата степен на комфорт се допълва от електрически регулируема инстала­ция на отопление и вентилация, хидравлично регулируеми седалки отпред, както и на седалката отзад, хидравлично повдигане и спускане на стъклата, както и хидравлично задействан шибедах.

Версията къса база с дължина 5,54 м достига максимална скорост от 205 км/ч при ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 10 секунди
Стандартната версия Pullman с дължина 6,24 м. На същата база е направена и бутикова серия от 59 екземпляра с каросерия Landaulet, един от които е продаден в България

Моделът дебютира през септември 1963 г. по време на международното автомобилно изложение във Франкфурт. Следват многобройни поръчки, като първа­та постъпва от архитект в Аме­рика. Четиривратата лимузина е ши­рока почти 2 метра и дълга 5,54 м, докато лимузината Pullman и във версия с четири и шест врати е с дължина от 6,24 м, което е забележително постижение дори от днешна гледна точка. Третият вариант представлява открит Pullman-Landaulet. От произведените общо 2 677 броя Mercedes-Benz 600, 429 са вариант Pullman и 59 – Landaulet.

През целия сравнително дълъг пе­риод на производство почти не е предприемано обновяване по отношение на видимите аспе­кти, но моделът е бил непрекъснато модернизиран в техническо отношение.

Daimler-Benz е наясно, че с Mercedes-Benz 600 едва ли е можело да се постигне добър икономически резултат, тъй като само делът на разходите по про­екта при очакваните ограничени бройки възлизат на 37 000 DM за един екземпляр при цена на готов автомобил през 1964 г. от 56 500 DM. Делът на ръчния труд е толкова голям, че са били необходими около 10 седмици за производството на един обикновен екзем­пляр 600.

Предвиждала се е и разработката на кабриолет и роудстър, но впоследствие фирмата се отказва от подобни проекти. Изготвени са само два прототипа на купе, което според експертите не е било много добре пропорционирано

Почти двойно повече време е било необхо­димо за един Pullman, а за Landaulet е отивала почти половин година. Въпреки ви­соките цени, моделът се оказва губещ и през целия период на производство (1964-1981) на него се гледа като на допълнителен бизнес, поддържан само заради имиджа на марката. Mercedes-Benz 600 не успява да достигне дори 10 % от планираната годишна продукция от 3000 броя, докато двете конкурентни английски марки успяват да пласират по толкова всяка година. Затова този модел остава в историята като доста рядък автомобил, съчетаващ иновативен лукс с ненатрапчива елегант­ност и респектираща солидност.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин