2023
Някои aвтомобили изобщо не остаряват и това в пълна степен важи за Mercedes-Benz 230SL (W 113), който в средата на март отпразнува своята 60-годишнина. Световната премиера на модела е на 14 март 1963 г. на автомобилното изложение в Женева. Очакванията на публиката са много високи, тъй като той идва на мястото на два емблематични спортни модела – шестцилиндровия 300SL (W 198) и четирицилиндровия 190SL (W 121). Амбициозният наследник обаче не само предлага спортно и комфортно пътуване, но вече отговаря и на нарастващите изисквания за безопасност. W 113 се произвежда точно 8 години до март 1971 г., като за този период са продадени общо 48 912 автомобила. Близо половината от тях или по-точно 19 831 бройки са 230SL, а останалите са от изпълненията 250SL и 280SL. Mercedes-Benz 230SL става третият представител в родословното дърво на SL, като съкращението първоначално означава “sehr leicht” (много лек), но тъй като следващите модели не се характеризират с особена лекота, то е променено на “Sport leicht”.

Модел, който не можете да сбъркате
През 1963 г. 230 SL е впечатляващ и комфортен туристически автомобил с много висока мощност. Дизайнът му се отличава с изчистени и елегантни линии, които не остаряват и до днес. От самото начало 230SL се доставя с платнен прибиращ се покрив или твърд покрив, който при поглед отпред се отличава с необичайно изпъкналите странични ръбове. Т там идва и популярното прозвище „пагода“, в тон с далекоизточната храмова архитектура.

Сигурността преди всичко
Нивото на безопасност на W 113 е революционно за спортните автомобили от онова време. Рамковата конструкция на пода е идентична с тази на седаните от серията W 111, но е скъсена и подсилена. Докато през 1959 г. W 111 става първият в света серийно произвеждан седан с ударопоглъщащи зони на каросерията, то 230SL е първият спортен автомобил, при който е въведен същия принцип. Окачването е твърдо, но необичайно комфортно за спортен автомобил от 60-те години. В гамата на SL за първи път се предлага като опция и четиристепенна автоматична скоростна кутия. Предните колела са оборудвани с дискови спирачки, а след 1967 г. такива са поставени и отзад.

Технически параметри, актуални и днес
Шестцилиндров двигател с мощност 150 к.с. и максимална скорост 200 км/ч са напълно достатъчни днес, а преди повече от половин век това е нещо наистина впечатляващо. Двигателите на първите следвоенни спортни автомобил от серията SL са внедрени през 1954 г. и остават практически непроменени до 1963 г. Спортният шестцилиндров агрегат M 127 на 230 SL е базиран на двигателя M 180 на модела 220 SE, като работният обем е увеличен до 2306 куб.см. Ускорението от 0 до 100 км/ч е равно на 11,1 секунди, което не е никак зле за тогавашните критерии. По-лесното управление на 230SL в сравнение с предшестващите модели също допринася за неговата голяма популярност.
