Mercedes-Benz 190 E 2.3-16: големият герой на 1983 година

1212
2024

През лятото на 1983 година Mercedes-Benz 190E 2.3 16V е подложен на нечовешко изпитание с продължителност 201 часа, 39 минути и 43 секунди часа при средна скорост 247,939 км/ч, в резултат на което са регистрирани три световни рекорда. Постижението е реализирано между 11 и 21 август на състезателната писта Нардо в Южна Италия, където германският бестселър изминава 50 000 километра – по-бързо от всеки друг автомобил на планетата. Дотогава най-високата средна скорост, постигната на подобна дистанция, не надхвърля 180 км/ч.

За самия автомобил и най-вече за неговия изцяло нов двигател с по четири клапана на цилиндър това е впечатляващо доказателство за надеждност на изключително дълги разстояния. В този забележителен експеримент участват три идентични автомобила на спортната версия на Mercedes-Benz 190 (W 201), която четири седмици по-късно за първи път е официално представена във Франкфурт. Техните визуални и технически спецификации до голяма степен са идентични със серийния вариант, и реализираните постижения предоставят неоспоримо практическо потвърждение за производителността и надеждността на модела. На 12,6-километровото тестово трасе, където в този период от годината дневните температури достигат 40 градуса, както изпитателите, така и самите автомобили са подложени на изключително натоварване.

Независимо от това, новият 2,3-литров четирицилиндров двигател работи като часовник при екстремен режим в продължение на девет дни. Изходната мощност от 185 к.с. (136 кВт) в комбинация с аеродинамично оптимизираните модификации на каросерията е напълно достатъчна за достигането на максимална скорост от близо 250 км/ч. При тази почти постоянно поддържана скорост и максималните 6000 об/мин, разходът на гориво от малко над 22 литра на 100 километра е изключително благоприятен. Освен основното си постижение, автомобилът поставя още три световни рекорда, както и девет рекорда в клас.

Трите автомобила са оборудвани с различни предаватели за радиочестотна идентификация, за да могат да предоставят точна информация за броя на завършените обиколки, изминатото разстояние и средната скорост, независимо от официалното време. Те са оборудвани и с различни цветни обозначения за осигуряването на безпогрешна идентификация на отделните превозни средства през деня и през нощта, както и да осигурят точни анализи на времената за обиколка, записани от двойната светлинна бариера. Докато 2,3-литровият четирицилиндров двигател M 102 с два горни разпределителни вала и 16 клапана с мощност от 185 к.с. (136 kW), предназначен за серийно производство, е идентичен с този на тестовите автомобили, то системата за впръскване и запалване са адаптирани към специалните условия на работа – шофиране при постоянно високо натоварване и максимални обороти на двигателя.

Радиаторът също е идентичен със серийната версия, макар и без вентилатор, тъй като при високи скорости насрещният въздушен поток, който преминава през него, е достатъчен за охлаждането. Той е покрит със специален капак, за да се гарантира, че работната температура на двигателя няма да падне през по-хладните часове на нощта. Радиаторната решетка е защитена с мрежа против насекоми, за да се предотврати запушване на въздуховодите. Подвижни пластмасови капачки предпазват фаровете от натрупване на остатъци от насекоми или от евентуални повреди през деня.

Съединителят и ръчната петстепенна скоростна кутия са идентични с тези на серийния модел, но воланът е без серво, тъй като шофирането по наклонената кръгова писта не създава почти никакви странични сили, а усещането е за движение по „права линия“. В допълнение към основните тестове, е направено и още едно интересно проучване от страна на Изследователския център на Daimler-Benz AG в Берлин. Благодарение на този експеримент, за първи път става възможно измерването на психическото и физическо напрежение на водача при подобни условия.

В тази връзка може да се допълни, че пистата Нардо не е непозната територия за пилотите и тестовия екип на Mercedes-Benz, тъй като точно там до онзи момент една немалка част от новите модели на фирмата са подлагани на редица изпитания. През 1976, 1978 и 1979 г. няколко дизелови и бензинови прототипа на Mercedes-Benz C 111 поставят десет световни рекорда за разстояние и два световни рекорда за време на същото място.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин