Mercedes-Benz 190 кабрио – мечта в Германия, „реалност“ в Бразилия

3103
2023

Mercedes-Benz W201 без съмнение е един от интересните модели на марката, обичан от много хора заради скромния си размер и мразен от други поради същата причина, но независимо от отношението към него, именно той успява да проправи пътя в сегмента на мини-седаните и C-класата.

За своето време W201, по-известен като 190, се оказва доста важен автомобил главно поради скромните си габарити. Той е толкова компактен, че ако все още се произвежда със сигурност ще се нареди сред най-малките седани с четири врати в автомобилния регистър. В началото на 70-те години обаче идеята за субкомпактен германски луксозен автомобил е нещо нечувано, още повече, че Mercedes-Benz отдавна вече се е специализирал в създаването на големи, луксозни и бързи коли, нито една от които не се отличава с особена икономичност. Но също така е очевидно, че фирмата се нуждае от по-малка и по-практична кола, ако иска да се впише в строгите изисквания на САЩ за среден разход на гориво, въведени след арабското петролно ембарго от 1973 г. И така, през 1982 г. се ражда моделът 190, известен като “Baby Benz”, който въпреки своя малък калибър изглежда като истински Mercedes във всеки един аспект.

Бразилски Chevrolet Monza преправен на Mercedes-Benz W201, който се произвежда серийно през втората половина на 80-те години от местната фирма Agromotor

Говори се, че за да постигне подобно постижение, фирмата инвестира сума, която днес би се равнявала на 4 милиарда долара и при по-слаби от очакваните продажби вероятно никога не би могла да се възстанови.

Бразилски Chevrolet Monza, преправен на Mercedes-Benz W201, който се произвежда серийно през втората половина на 80-те години от местната фирма Agromotor

Малко известен факт е, че в края на 80-те години Mercedes-Benz обмисля лансирането на кабриолет от компактен клас, базиран на W201, и в тази връзка през 1990 г. е създаден действащ прототип с две врати, обозначен като 190E 2.6 Convertible Concept. Той впечатлява с четирите пълноразмерни седалки и добре балансирана каросерия с леко повдигната и малко по-ръбеста задна част, в която големият сгъваем покрив изчезва под ламаринен капак. Дори когато покривът е вдигнат, автомобилът се отличава с елегантен и стилен дизайн. Въпреки че не влиза в серийно производство, опитът, натрупан при неговото създаване, се оказва много полезен при разработката на по-големия кабриолет от серия W124, който е представен през 1991 г. и е един от предците на E-класа Cabriolet.

В съответствие със спортната и ексклузивна претенция на откритите автомобили с две врати, прототипът на малкия кабриолет е оборудван с 2,6-литров шестцилиндров двигател, който се съпътства серията 201 от 1985 г. и задвижва най-мощния модел в компактния клас.

Бразилски Chevrolet Monza, преправен на Mercedes-Benz W201, който се произвежда серийно през втората половина на 80-те години от местната фирма Agromotor

Така в общи линии стоят нещата в Германия. По същото време обаче в Бразилия се случват интересни метаморфози с W201. От 1976 до 1990 г. директният внос на нови автомобили там е доста труден и скъп поради мощната правителствена подкрепа за местното производство. Търсенето на чуждестранен лукс, разбира се, е все така голямо, но по обективни причини, задоволяването на този сегмент от пазара става по много необичаен начин. Още през 1986 г. с такава задача се ангажира бразилската фирма Agromotor, която започва да предлага странен местен клонинг на Mercedes-Benz W201 в няколко разновидности, включително и кабриолет. Интересното в случая е, че тук всъщност става дума за Opel Ascona (или по-скоро Chevrolet Monza, както е името на неговия бразилски аналог), който само е „украсен“, като Mercedes-Benz. Част от панелите и декоративните елементи от каросерията са пластмасови, но характерните за Mercedes атрибути и аксесоари са оригинални. В рамките на няколко години Agromotor прави поне една дузина подобни преработки, чиято цена е 1/10 от тази на истинския W201, като някои от тях все още могат да се купят в интернет.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин