2023
Mercedes-Benz W201 без съмнение е един от интересните модели на марката, обичан от много хора заради скромния си размер и мразен от други поради същата причина, но независимо от отношението към него, именно той успява да проправи пътя в сегмента на мини-седаните и C-класата.
За своето време W201, по-известен като 190, се оказва доста важен автомобил главно поради скромните си габарити. Той е толкова компактен, че ако все още се произвежда със сигурност ще се нареди сред най-малките седани с четири врати в автомобилния регистър. В началото на 70-те години обаче идеята за субкомпактен германски луксозен автомобил е нещо нечувано, още повече, че Mercedes-Benz отдавна вече се е специализирал в създаването на големи, луксозни и бързи коли, нито една от които не се отличава с особена икономичност. Но също така е очевидно, че фирмата се нуждае от по-малка и по-практична кола, ако иска да се впише в строгите изисквания на САЩ за среден разход на гориво, въведени след арабското петролно ембарго от 1973 г. И така, през 1982 г. се ражда моделът 190, известен като “Baby Benz”, който въпреки своя малък калибър изглежда като истински Mercedes във всеки един аспект.
Говори се, че за да постигне подобно постижение, фирмата инвестира сума, която днес би се равнявала на 4 милиарда долара и при по-слаби от очакваните продажби вероятно никога не би могла да се възстанови.
Малко известен факт е, че в края на 80-те години Mercedes-Benz обмисля лансирането на кабриолет от компактен клас, базиран на W201, и в тази връзка през 1990 г. е създаден действащ прототип с две врати, обозначен като 190E 2.6 Convertible Concept. Той впечатлява с четирите пълноразмерни седалки и добре балансирана каросерия с леко повдигната и малко по-ръбеста задна част, в която големият сгъваем покрив изчезва под ламаринен капак. Дори когато покривът е вдигнат, автомобилът се отличава с елегантен и стилен дизайн. Въпреки че не влиза в серийно производство, опитът, натрупан при неговото създаване, се оказва много полезен при разработката на по-големия кабриолет от серия W124, който е представен през 1991 г. и е един от предците на E-класа Cabriolet.
В съответствие със спортната и ексклузивна претенция на откритите автомобили с две врати, прототипът на малкия кабриолет е оборудван с 2,6-литров шестцилиндров двигател, който се съпътства серията 201 от 1985 г. и задвижва най-мощния модел в компактния клас.
Така в общи линии стоят нещата в Германия. По същото време обаче в Бразилия се случват интересни метаморфози с W201. От 1976 до 1990 г. директният внос на нови автомобили там е доста труден и скъп поради мощната правителствена подкрепа за местното производство. Търсенето на чуждестранен лукс, разбира се, е все така голямо, но по обективни причини, задоволяването на този сегмент от пазара става по много необичаен начин. Още през 1986 г. с такава задача се ангажира бразилската фирма Agromotor, която започва да предлага странен местен клонинг на Mercedes-Benz W201 в няколко разновидности, включително и кабриолет. Интересното в случая е, че тук всъщност става дума за Opel Ascona (или по-скоро Chevrolet Monza, както е името на неговия бразилски аналог), който само е „украсен“, като Mercedes-Benz. Част от панелите и декоративните елементи от каросерията са пластмасови, но характерните за Mercedes атрибути и аксесоари са оригинални. В рамките на няколко години Agromotor прави поне една дузина подобни преработки, чиято цена е 1/10 от тази на истинския W201, като някои от тях все още могат да се купят в интернет.