2021
Първият фирмен модел на Mercedes-Benz, обозначен като 170 (W 15), дебютира още през октомври 1931 г. на автосалона в Париж. За времето си това е един модерен и напълно адекватен към реалностите на европейския пазар автомобил от среден клас, който се отличава с редица технически нововъведения, в това число и независимо окачване на четирите колела. Продажбите са много добри, което се дължи на неизменното стратегическо съотношение между качество и цена, заложено във философията на акционерното дружество Daimler-Benz още от неговото създаване.
Потвърждение за високата ефективност на перфектната механика на W 15 е и фактът, че този автомобил остава в производство шест години без почти никакви съществени технически промени по двигателя и шасито. Неговият забележителен наследник Mercedes-Benz 170V (W 136) е представен за първи път пред публика на 15 февруари 1936 г. на автомобилното изложение в Берлин, където по пищен начин е отбелязана и 50-годишнината от изобретяването на автомобила от Карл Бенц. Малко известен факт е и това, че моделът най-напред е наречен 160V и първата производствена серия от 3000 бройки е обозначена именно по този начин. Използваният в случая 1,6-литров двигател е създаден на базата на двигателя на Mercedes-Benz 130. В хода на конструкторския процес обаче е възприет един много по-практичен и далновиден поход, в резултат от който автомобилът е оборудван с по-компактен 4-цилиндров двигател с повишен работен обем от 1697 куб. см, като диаметърът на цилиндъра е увеличен с 1,5 мм, а ходът на буталото е удължен с 2 мм. Така е постигнат един много добър баланс, при който новият 170V не се различава съществено от своя предшественик по отношение на основните си характеристики. Видимата промяна е във външния вид на автомобила, чиято много по-модерна и обтекаема каросерия вече е изнесена към задната ос, а купето е чувствително по-просторно и комфортно. Този нов фирмен модел предизвиква голям интерес и поради факта, че се предлага на изключително достъпна цена, много по-ниска от тази на неговия предшественик.
170 V е първият лек автомобил на Daimler-Benz, оборудван със съвременна четиристепенна предавателна кутия ZF, при която всички зъбни колела са спираловидни, а превключването на предавките е много леко. Сред високотехнологичните за времето си нововъведения е и така наречената система „Floating Power System“ („плаващ двигател“), внедрена по лиценз на Chrysler, характерна с това, че при свързването на двигателя с рамата са използвани две специфични като форма гумени опори, поставени на ключови места в неговата предна и задна част за редуциране на вибрациите и шума.
Рамата на 170V също заслужава специално внимание, тъй като е една от най-интересните и авангардни конструкции в автомобилния свят от средата на 30-те. Състои се от две тръби с овално напречно сечение, които не вървят успоредно и в средата на каросерията почти се допират една до друга, така че при поглед отгоре шасито има Х-образна форма. Тя е по-лека с 80 килограма от тази на предходния модел а общото тегло на автомобила е редуцирано със 100 до 120 кг (в зависимост от типа на каросерията).
От първите пилотни серии, завършени през юли 1935 г., до ноември 1942 г. Mercedes-Benz 170V е произведен в 86 615 екземпляра – нещо наистина невероятно за предвоенната история на щутгартската фирма.
Представеният автомобил е възстановен от специализираната фирма Classic Cars BG Ltd, основана в София през 2014 г. Моделът е произведен през 1938 г., а вторият му дебют пред публика стана точно 80 години по-късно – през септември 2018 г., когато взе участие в третия международен Конкурс за елегантност „Дръстър“ и спечели и призовите места в категориите „Довоенни открити автомобили“, Клас „Mercedes-Benz Silver Star“ и „Най-добро реставраторско студио“, а също така получи и Наградата на кмета на град Силистра.