Ретро » Mercedes-Benz 170 S: вторият живот на един класик

Mercedes-Benz 170 S: вторият живот на един класик

1010
2022

Мercedes-Benz 170S, който на пръв поглед наподобява предвоенния дизайн на модела 230, дебютира официално на индустриалната изложба в Хановер през 1949 г. (след като Берлин се оказва „политически неподходящ“ за домакин на традиционния автосалон, за период от три години изложението се провежда в Хановер и включва всякаква техника, сред която преобладават трактори и автомобили; първият автосалон във Франкфурт е проведен през 1951 г.). Той е обозначен във фирмения регистър, като W136/W191 и се произвежда от май 1949 г. до февруари 1955 г., като общият брой на лансираните през този период нови модели 170V и S (включително и кабриолетите) възлиза на 155 958.

Mercedes-Benz 170S прилича на своя предшественик не само външно, но и като механика. Някои от по-специфичните особености при неговия дизайн могат да се открият в двата хоризонтални отдушника на двигателя, които заемат мястото на познатите вертикални прорези, а също и при “тумбестите” калници. Цялостната форма на каросерията е проектирана още през 1941 г. от Ханс Нибел, но механиката остава почти идентична с тази на 170V, което важи и за дължината на междуосието – 2850 см. Въпреки това е постигнат сполучлив оптичен ефект за по-голям обем, който е подсилен и от увеличената със 17 см дължина на автомобила.

Въпреки еднаквото междуосие, 170S изглежда по-голям и обемист от своя предшественик 170V

Окачването на 170 S е независимо и при четирите колела, като носачите са конструирани така, че да реагират по-гъвкаво не само на вертикален, но и на фронтален натиск. Тук е мястото да споменем и конструктора на това изобретение Бела Барени (който предизвиква пълен смут още с постъпването си във фирмата през 1939 г., когато съвсем откровено споделя с изпитната комисия, че не харесва нищо в автомобилите на Mercedes-Benz…). Приносът на унгарския инженер Барени за обезопасяване на купето е огромен не само за автомобилните продукти на Щутгарт, а и за всички останали световни производители, които в последствие започват да въвеждат подобни системи. Първите краш-тестове, които той организира в края на 40-те години са именно върху 170S.
Представеният автомобил е собственост на един от добре познатите колекционери в БАКР Веселин Николов, както преобладаващата част от олдтаймерите в неговата сбирка е от същата марка. Автомобилът е реставриран преди 20 години и никога не е управляван с повече от 70-80 км/ч, което е не само предпазна мярка, но и въпрос на благоразумие (малцина са шофьорите в наши дни, които могат безпроблемно да оперират със скоростна кутия без синхронизатор…). Малките неудобства са многократно компенсирани от емоцията при карането и постоянните контакти с любопитни минувачи или познавачи на автомобиланата история.

Една от основните разлики със 170V е наличието на напълно функционален багажник, в който е прибрана и резервната гума

Освен споменатото независимо окачване на всички колела (в онази епоха преобладаващата част от леките автомобили все още са със зависимо окачване, поне отзад), 170S разполага и с уникална система за централно смазване. Достатъчно е само специално монтираният за целта педал да бъде напомпан 2-3 пъти и жизнено важната субстанция започва да циркулира из „кръвоносната система” на автомобила.

Mercedes-Benz 170S е първият модел на фирмата върху който са експериментирани и в последствие вградени едни от най-ранните системи за активна и пасивна безопасност. В същото време това е и последният автомобил от Щутгарт с отделни от калниците фарове и типичната по-скоро за времето на Третия райх форма на каросерията. Фаровете на всички следващи модели, представени в началото на 50-те години и по-нататък, вече са вградени в каросерията. Неизменна като форма остава единствено радиаторната решетка, която едва след няколко десетилетия започва бавно но сигурно да се трансформира под безкомпромисния напор на времето.

Веселин Николов в своя Mercedes-Benz 170S

ИЗВОД

Освен непреходна класика в автомобилния свят, емблематичният модел 170 на Mercedes-Benz е мост между две исторически епохи и ключово звено по пътя към по-сигурно и безопасно шофиране с въвеждането на първите системи за активна и пасивна безопасност в света.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин