Mercedes-Benz 1000SEL: S-класа под хипноза


13
май
2022

След кратка справка в Mрежата се оказва, че зад съкращението „1000SEL“ изплуват някои от най-невероятните и налудничави истории. Някои смятат, че 1000SEL е Mercedes-Benz, оборудван с 10-литров двигател. Други казват, че това била „опъната“ с 1000 мм S-класа или лимузина, предлагана по специална поръчка от самия производител Mercedes-Benz. Истината е, че 1000SEL съществува и то в най-различни интерпретации, но никога не е бил произвеждан от Mercedes-Benz, нито предлаган в търговската мрежа на фирмата.

Mercedes-Benz 1000SEL е типичен представител на вторичния пазарен ъндърграунд, който е базиран главно на моделите 500SEL и 560SEL, серия W126 (1979-1991). Автомобилите, станали известни с това обозначение, започват да се правят още в началото на 80-те години най-вече в Германия и Великобритания от няколко известни каросерийни фирми като Chameleon, Kugok, Robert Jankel Design, Styling-Garage/SGS, Trasco и Vantagefield. Различните вариации на темата 1000SEL получават и специфични имена като 1001SEL (Gemballa), 1000SGS (Styling-Garage), 5000GFG (GFG), 5000SEL (Gemballa) и 10000SEL (ABC Exclusive). Модифицираните купета Mercedes-Benz SEC също са преименувани, като например 1000SEL става 1000SEC и т.н.

Какво означава обаче 1000SEL и кое го отличава от другите S-класи? Ако трябва да бъдем честни, Mercedes-Benz с емблема 1000SEL може да бъде всичко, тъй като по принцип „1000SEL“ е просто един надпис, докато съдържанието се определя от специфичните желания на клиента. Някои компании дори продават релефните надписи 1000SEL отделно, така че всеки може просто да си поръча такъв и да си го постави на капака на своя 380SE.

Факт е обаче, че съществува и „истински“ Mercedes-Benz 1000SEL, който се предлага като завършен автомобил с много модификации от висок клас по отношение на дизайна и оборудването. Твърди се, че тази история води началото си още от средата на 80-те години, когато клиент от Близкия изток поръчва при Styling Garage силно модифициран Mercedes-Benz 500SEL, който се превръща в основоположник на сагата “1000SEL”. Когато получава ключовете, той казва на собственика на компанията Кристиан Хан, че колата му е два пъти по-добра от обикновения 500SEL и би искал това да бъде отразено върху релефния надпис на задния капак. И така 500SEL, умножен по 2, прави 1000SEL – просто и ясно. В тази връзка трябва да се уточни, че повечето от версиите на 1000SEL съвсем естествено са продадени на клиенти от Близкия изток.

Екстериорът на 1000SEL може да включва много екстри и опции, а също и много повече хром (или злато вместо хром… или боя вместо злато), нови джанти, брони, спойлери, ТВ-антена с формата на бумеранг на капака на багажника и др. Надписът 1000SEL означава, че всичко е възможно, особено когато парите са последна грижа. Една от опциите, предлагани от компании като ITS, Kugok и SGS, например е така нареченият 600 „нос“, при който стандартната предница на W126 е заменена с такава от Mercedes-Benz 600 (W100) от 60-те години. При някои от останалите варианти хромираните части могат да бъдат боядисани в цвета на автомобила или позлатени (както например е при Kugok и SGS), както и тонирани в напълно различен цвят (SGS).

Styling-Garage 1000SEL предлага най-много от допълнителните 1000SEL-опции, като специални колела, специални „разширени“ задни светлини, позлатени лога и цялостно видоизменен интериор. Базовите промени на този интериор, които са и неизменна част от преработката, включват нова тапицерия от естествена кожа, за предпочитане в бяло, кремаво или червено. Централната конзола, която минава през целия автомобил, също е много важна. В повечето случаи тя е изработена от най-добрите дървени фурнири и снабдена с всякакви отделения за съхранение на лични вещи, като задължително включва охладител за шампанско, телевизор за пътниците и стерео уредба от най-висок клас.

Още по темата