Mercedes-Benz в автомобилния спорт на НРБ

1005
2024

Горе – Христо Сираков и Роберт Кюркчиев (№ 78), един от трите български екипажа, които се състезават с Mercedes-Benz в първото Балканско рали, проведено в България през 1965 г.

В началото на 1958 г. изтъкнатият български автомобилисти от 30-те и 40-те години Димитър Георгиев, който през всички години от спортната си кариера се състезава само с Mercedes-Benz, става един от инициаторите за възобновяване на автомобилните състезания в България. Още в първата такава надпревара, наречена „Републиканско автомобилно състезание – рали“, която се провежда в началото на септември 1959 г. по инициатива на Българския автомобилен и туринг клуб, участват и автомобили Mercedes-Benz, но имената на техните собственици, както и резултатите от класирането им в надпреварата все още не са известни. Някои от най-атрактивните и непознати за родната публика модели на фирмата могат да се видят още през август същата година, когато за първи път през нашата страна преминава ралито Tour d’Europe (Обиколка на Европа), организирано от автомобилния клуб на Западна Германия ADAC. Подробности за това първо по рода си участие на България като съорганизатор на международна автомобилна надпревара не са известни, но от следващата година Обиколката на Европа започва да се отразява редовно на страниците на в “Авто Мото”. През 1960 г. на 7 август вечерта, участниците са посрещнати от хиляди столичани пред хотел “Балкан” (сега “Шератон”), където пръв пристига екипажът на Е. Войгел и М. Войл с Mercedes-Benz 190D под № 57. На особено внимание от страна на българската публика се радва още един Mercedes-Benz, който успява силно да впечатли и репортерите на в. „Авто мото“: „Интерес предизвика между посетителите автомобилът със състезателен номер 70 – спортен модел Мерцедес – SL, чийто покрив автоматично се отваря и наподобява крилата на грамадна птица.“ (Авто мото, бр.9 – 1960 с.12)

Велин Атанасов с Mercedes-Benz 250SE от отбора на физкултурно дружество „Левски – Спартак“ по време на високопланинското скоростно състезание „Витоша“ през 1971 г.

Също толкова интересни и атрактивни модели на марката продължават да идват у нас и в периода от 1961 до 1964 г., когато страната ни става съорганизатор на маратонското трансконтинентално рали Спа-София-Лиеж. От осемте финиширали автомобила през 1961 г. два са Mercedes-Benz с един германски и един британски екипаж, заели съответно четвърто и осмо място. През следващата година до финала също достигат два автомобила на фирмата, като победител е екипажът на Ойген Бьорингер и Херман Егер с Mercedes-Benz 220SE. През 1963 г. Бьорингер отново е победител (с навигатор Клаус Кайзер), а автомобилът с който се състезава, е новият спортен Mercedes-Benz 230SL, чийто световен дебют е само пет месеца по-рано на автомобилния салон в Женева. Всички тези успехи на германската марка са документирани и от българската преса с фоторепортажи от преминаването на екипажите през софийската контрола.

Слави Пеев на рали „София“ през 1972 г. с Mercedes-Benz 230SL

По същото време Българският автомобилен и туринг клуб става инициатор за организирането на ежегодна автомобилна надпревара с участието на всички балкански страни. В резултат на това в началото на юни 1965 г. се провежда първото по рода си Балканско рали, чийто домакин е България. Участват 57 екипажа от всички балкански страни без Румъния, като 3 от 30-те български екипажа стартират с автомобили Mercedes-Benz. Два от тях завършват успешно състезанието, като най-добре се представят братя Мазманян от Варна (№ 77), които заемат 6-то място в генералното класиране, а на 24-то място от общо 30 финиширали автомобила се нарежда екипажът на Роберт Кюркчиев и Христо Сираков (№ 78).

Мерцедесът на братя Мазманян на рали „Златни пясъци“ през 1975 г., където е използван като съдийски автомобил

Инцидентни изяви на Mercedes-Benz в различни състезания от националния рали шампионат има и през първата половина на 70-те години. През 1971 г. Велин Атанасов от отбора на физкултурно дружество „Левски – Спартак“ взима участие във високопланинското скоростно състезание „Витоша“ с Mercedes-Benz 250SE, където се класира на трето място в клас над 1600 куб. см. По-рано същата година братя Мазманян от Варна стартират с Mercede-Benz 230SL на второто международно рали „Златни пясъци“, където достигат до 4-то място в Клас над 1600 куб. см.

Още един такъв уникат, притежаван от нашия мотоциклетен и автомобилен състезател Слави Пеев, стартира в рали “София” през 1972 и 1973 г. и в още няколко състезания от националния шампионат, а през 1974 г. се включва и в ралито София – Ниш.

Снимки: Роберт Кюркчиев, Христо Бабачев, Слави Пеев, Васил Каров

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин