2024
Никакви компромиси по отношение на спорта, но повече комфорт и практичност за всекидневието. Този шпагат трябва да направи Mercedes-AMG GT
„На някои клиенти старото GT им се струваше прекалено спортно“, заяви шефът на AMG Михаел Шибе по време на първия тест на прототипа на новото поколение. Но ако си мислите, че сега по време на фазата на разработка новият модел е прекарал повече при някой „шивач по мярка”, отколкото във фитнеса, се лъжете. Девизът в Афалтербах е да се отдаде внимание на първото, без да се занемарява второто. Или иначе казано: новият модел трябва да бъде един истински Gran Turismo.
Още с външния си вид GT предявява такива претенции. Макар че Mercedes продължава да залага на типично спортни пропорции (да, беше време за „костюма по мярка”), но в сравнение с произвеждания от 2014 до 2021 г. предшественик моделът е пораснал с 15 см – сега е дълъг 4,73 м. Така разработчиците са създали място за опционален втори ред седалки. Той е предвиден само за пасажери с ръст до 1,50 м, но въпреки това повишава изключително пригодността за всекидневието на модела: не само че има на разположение повече пространство, а защото и двете задни седалки се регулират по дължина.

Ако не поръчате двете допълнителни места, ще увеличите вместимостта на багажника от 321 на 675 л – значително повече от досегашните 165 л. Ползата във всекидневието е безспорна. Шпагатът между спорт и комфорт се изразява и чрез каросерията. Тук имаме нещо познато: AMG GT използва същата платформа като SL. Означава: GT получава не само кокпита на SL, но и се възползва от активното окачване, което позволява още един шпагат между стегнато возещ спортен автомобил и Gran Turismo. Прибавяме и екстри като стабилизиране на страничното накланяне и задни завиващи колела, които благоприятстват както динамиката, така и спокойното придвижване.
Тъй като AMG GT иска да е нещо повече от „само“ SL Coupé, създателите му от AMG са го усъвършенствали навсякъде, където е трябвало. Долната част на каросерията е пипната, както и динамиката: в предната броня има активни аеродинамични елементи, а гъвкавият заден спойлер и вадещият се карбонов профил в долната част увеличават аеродинамичното притискане и гарантират, че GT ще „залепва за пътя”.


Колко добре се е получило, ще трябва да ни покаже първият тест. Тогава ще можем и да се насладим на 4-литровия битурбо V8-мотор, с който AMG стартира: мощността му е 585 к.с. и 800 нютонметра в GT 63 или 476 к.с. в 55 със 700 Нм – данните са идентични с тези на SL. По какво се различават двата варианта? Единият се нуждае от 3,2, а другият от 3,9 сек до темпо 100. А 63 ще може да развива 315 км/ч – с 20 км/ч повече от GT 55. И двата са с 9-степенна автоматична трансмисия с мокър съединител вместо преобразувател на въртящия момент и предават мощността си към всичките четири колела – това е новост, предшественикът на GT бе само със задно задвижване.
Засега не е ясно дали AMG ще пусне и за GT познатата ни от SL версия със задно задвижване 43 с 4-цилиндров двигател с 381 к.с. Също както и цената: тя би трябвало да се ориентира по SL, като вероятно ще е малко по-висока. Така че за версията 55 би трябвало да приготвите поне 350 000 лв.
Извод
Първото кратко шофиране потвърди обещанията на AMG: новият GT владее както спорта, така и комфорта. Сега моделът ни демонстрира зрялост и на външен вид наистина изглежда като Gran Turismo.
Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ Coupé
Двигател 8-цилиндъра, турбо, отпред Работен обем 3982 см3 Мощност 430 кВт (585 к.с.) при
5500–6500 об./мин Макс. въртящ момент 800 Нм при 2500–5000 об./мин Задвижване
Двойно/ 9-степ. автоматик Д/Ш/В 4728/1354/1984 мм Тегло (празен) 1970 кг Багажник
321–675 л 0–100 км/ч 3,2 сек Макс. скорост 315 км/ч Разход 14,1 л А98Н/100 км Емисии
CO2 319 г/км