2018
Да, често пъти сме дискутирали смисъла (или по-скоро липсата му) при проектирането на Performance SUV-ове. Физическият парадокс от комбинация на висок модел със спортен автомобил е точно толкова странен, колкото и екологичната целесъобразност на ултрамощните SUV-ове. Но поне като демонстрация на техническите възможности потентните SUV-ове са много интересни: така например с GLC 63 Mercedes-AMG разкрива максимума, който може да бъде постигнат в борбата със страничното ускорение.
Под капака работи познатият 4-литров V8 битурбо с нов 9-степенен автоматик – собствена разработка на производителя. Предаването на 510 „коня“ към асфалта се осъществява посредством 4х4-задвижване с ориентация назад и гъвкаво разпределение на въртящия момент, комбинирано с електронен блокаж на диференциала на задната ос. Въздушното окачване с адаптивни амортисьори, които с постоянната промяна в настройката си помагат за стабилизацията на каросерията, както и спортното кормилно управление са част от серийното оборудване на GLC 63. „Хардуерът“ ви е познат? Правилно – няма грешка: техниката на двойното задвижване е като при E 63 и в SUV-а гарантира пъргава управляемост и максимална стабилност по курса. За динамиката допринасят и опционалните керамични спирачки, както и „обутите“ в гуми Michelin Pilot Sport 4S 21-цолови джанти, изпълващи раздутите калници.
Под 4 сек от 0 до 100 км/ч
Не звучи като комфортен автомобил за пенсионери, нали? Човек разбира колко сериозно германците са подходили към спортния характер на автомобила веднага щом се настани в стегнатата Performance-седалка и завърти ключа за запалването: „осмакът“ се събужда с тътена на гръмотевична буря, а след това „изстрелва“ мощността си към съединителя за стартиране в маслена баня. Всичко това резултира в „писъците“ на гумите. Кормилното управление e по-меко, отколкото при суперспортиста AMG GT, а дори при съвсем леко „погалване“ на газта в комфортен режим автоматикът не бърза да „вкара“ по-висока предавка. Въздушното окачване, което в официалното прессъобщение е неимоверно хвалено заради високия си комфорт, тук „пропуска“ доста неравности към телата на пасажерите. Така бързо ни става ясно, че 63-ката няма нищо общо с онова „лежерно“ усещане, което създават стандартните модификации на GLC.
Три натискания на бутона по-късно и последната капка „мекота“ е изстискана: в режим Race 2-тонната машина се изстрелва за 3,7 сек от 0 до 100 км/ч, с яростно подаване на междинна газ преминава през предавките и безкористно „захапва“ до червено карбоновите си дискове, които „светват“ през нощта. Какво животно!
На пистата 2-тонният колос направо лети
Който е готов за подобна атака, изглежда има само една цел – Малката Нордшлайфе, както е позната пистата „Заксенринг“ в германската провинция Саксония. При първото „напипване“ на граничните възможности на автомобила по-високата позиция на седене и сякаш леко по-мудното кормилно управление в сравнение с тези при Porsche Cayenne създават малко притеснително усещане. След няколко бързи завоя обаче човек лесно се адаптира и просто се наслаждава на финия начин, по който SUV-ът се справя с напречното ускорение. Фино дозиращите спирачки задържат предната ос в желания курс, а ултратвърдите адаптивни амортисьори не позволяват прекалени колебания на каросерията. Влизането в някой завой с повече газ веднага провокира презавиването – и GLC 63 следва прецизно контролируема дрифт хореография.
За останалото се грижи чудовищната мощ на V8 Biturbo-двигателя, който като на игра „размята“ SUV-a по изкачванията и наклоните на трасето. Благодарение на късите предавателни числа GLC 63 успява да запише време 1:37,89 мин – с едно мигване забавяне спрямо резултата на C 63 Coupé! По този начин Benz-ът не само поставя нови мащаби в класа на SUV-овете – но и получава правото да бъде наричан пълнокръвен спортист!
Извод
Трудно е за вярване с каква лекота се движи този немалък SUV по Заксенринг: 4х4-системата с ориентация към задната ос и безкомпромисната кинематика осигуряват на GLC 63 S Coupé най-доброто време в класа на SUV-овете. С тази машина човек може да постигне впечатляващи резултати по някой от т.нар. Trackdays. Но да не забравяме, че като истински спортист 63-ката изисква някои лишения по отношение на комфорта.
Данни за автомобила | Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé |
Тип двигател | V8 |
Свръхпълнене/налягане | битуро/1,3 бара |
Разположение на двигателя | отпред надл. |
Клапани/разпределителни валове | 4 на цил./4 |
Работен обем | 3982 cм³ |
Диаметър Х ход на буталото | 83,0 x 92,0 мм |
Степен на сгъстяване | 10,5:1 |
кВт (к.с.) при об/мин | 375 (510)/5500-6250 |
Относителна мощност | 128 к.с./л |
Нм при об/мин | 700/1750-4500 |
Трансмисия | 9-степ. автоматична |
Задвижване | 4х4 |
Спирачки пр. | 402 мм вентилирани |
Спирачки з. | 360 мм вентилирани |
Материал за спирачките | карбоново-керамични |
Размер колела пр./з. | 9,5 x 21 – 10 x 21 |
Размер пр. гуми | 265/40 R 21 |
Размер з. гуми | 295/35 R 21 |
Модел гуми | Michelin Pilot Sport 4S |
Дължина/широчина/височина | 4661/1930/1627 мм |
Междуосие | 2873 мм |
Обем на резервоара/на багажника | 66/500-1400 л |
Цена на тестовия автомобила | 213 600 лв. |
Измерени стойности | Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé |
Ускорение | |
0-50 км/ч | 1,4 сек |
0-100 км/ч | 3,7 сек |
0-130 км/ч | 5,8 сек |
0-160 км/ч | 8,4 сек |
0-200 км/ч | 13,4 сек |
0-402,34 м (1/4-миля) | 11,94 сек |
Еластичност | |
60-100 км/ч (4./5. пред.) | 3,0/4,2 сек |
80-120 км/ч (5./6. пред.) | 4,2/5,1 сек |
80-120 км/ч (7./8. пред.) | 6,2/8,8 сек |
Vmax | 280 км/ч (ограничена) |
Време за обиколка | |
Заксенринг | 1:37,89 мин |
Спирачен път | |
100-0 км/ч студени | 36,1 m |
100-0 км/ч топли | 33,0 m |
200-0 км/ч топли | 134,9 m |
Разходи | |
Ø на 100 км | 14,3 А98 Н |
Пробег | 460 км |
Тегло | |
Тегло/полезен товар | 2019/571 кг |
Разпределение на теглото отпред/отзад | 55/45 % |
Относителна мощност | 4,0 кг/к.с. |