Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé: най-бързият SUV на пистата

1305
2018

Да, често пъти сме дискутирали смисъла (или по-скоро липсата му) при проектирането на Performance SUV-ове. Физическият парадокс от комбинация на висок модел със спортен автомобил е точно толкова странен, колкото и екологичната целесъобразност на ултрамощните SUV-ове. Но поне като демонстрация на техническите възможности потентните SUV-ове са много интересни: така например с GLC 63 Mercedes-AMG разкрива максимума, който може да бъде постигнат в борбата със страничното ускорение.

Под капака работи познатият 4-литров V8 битурбо с нов 9-степенен автоматик – собствена разработка на производителя. Предаването на 510 „коня“ към асфалта се осъществява посредством 4х4-задвижване с ориентация назад и гъвкаво разпределение на въртящия момент, комбинирано с електронен блокаж на диференциала на задната ос. Въздушното окачване с адаптивни амортисьори, които с постоянната промяна в настройката си помагат за стабилизацията на каросерията, както и спортното кормилно управление са част от серийното оборудване на GLC 63. „Хардуерът“ ви е познат? Правилно – няма грешка: техниката на двойното задвижване е като при E 63 и в SUV-а гарантира пъргава управляемост и максимална стабилност по курса. За динамиката допринасят и опционалните керамични спирачки, както и „обутите“ в гуми Michelin Pilot Sport 4S 21-цолови джанти, изпълващи раздутите калници.

Под 4 сек от 0 до 100 км/ч

Не звучи като комфортен автомобил за пенсионери, нали? Човек разбира колко сериозно германците са подходили към спортния характер на автомобила веднага щом се настани в стегнатата Performance-седалка и завърти ключа за запалването: „осмакът“ се събужда с тътена на гръмотевична буря, а след това „изстрелва“ мощността си към съединителя за стартиране в маслена баня. Всичко това резултира в „писъците“ на гумите. Кормилното управление e по-меко, отколкото при суперспортиста AMG GT, а дори при съвсем леко „погалване“ на газта в комфортен режим автоматикът не бърза да „вкара“ по-висока предавка. Въздушното окачване, което в официалното прессъобщение е неимоверно хвалено заради високия си комфорт, тук „пропуска“ доста неравности към телата на пасажерите. Така бързо ни става ясно, че 63-ката няма нищо общо с онова „лежерно“ усещане, което създават стандартните модификации на GLC.

Три натискания на бутона по-късно и последната капка „мекота“ е изстискана: в режим Race 2-тонната машина се изстрелва за 3,7 сек от 0 до 100 км/ч, с яростно подаване на междинна газ преминава през предавките и безкористно „захапва“ до червено карбоновите си дискове, които „светват“ през нощта. Какво животно!

На пистата 2-тонният колос направо лети

Който е готов за подобна атака, изглежда има само една цел – Малката Нордшлайфе, както е позната пистата „Заксенринг“ в германската провинция Саксония. При първото „напипване“ на граничните възможности на автомобила по-високата позиция на седене и сякаш леко по-мудното кормилно управление в сравнение с тези при Porsche Cayenne създават малко притеснително усещане. След няколко бързи завоя обаче човек лесно се адаптира и просто се наслаждава на финия начин, по който SUV-ът се справя с напречното ускорение. Фино дозиращите спирачки задържат предната ос в желания курс, а ултратвърдите адаптивни амортисьори не позволяват прекалени колебания на каросерията. Влизането в някой завой с повече газ веднага провокира презавиването – и GLC 63 следва прецизно контролируема дрифт хореография.

За останалото се грижи чудовищната мощ на V8 Biturbo-двигателя, който като на игра „размята“ SUV-a по изкачванията и наклоните на трасето. Благодарение на късите предавателни числа GLC 63 успява да запише време 1:37,89 мин – с едно мигване забавяне спрямо резултата на C 63 Coupé! По този начин Benz-ът не само поставя нови мащаби в класа на SUV-овете – но и получава правото да бъде наричан пълнокръвен спортист!

Извод

Трудно е за вярване с каква лекота се движи този немалък SUV по Заксенринг: 4х4-системата с ориентация към задната ос и безкомпромисната кинематика осигуряват на GLC 63 S Coupé най-доброто време в класа на SUV-овете. С тази машина човек може да постигне впечатляващи резултати по някой от т.нар. Trackdays. Но да не забравяме, че като истински спортист 63-ката изисква някои лишения по отношение на комфорта.

Данни за автомобила Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé
Тип двигател V8
Свръхпълнене/налягане битуро/1,3 бара
Разположение на двигателя отпред надл.
Клапани/разпределителни валове 4 на цил./4
Работен обем 3982 cм³
Диаметър Х ход на буталото 83,0 x 92,0 мм
Степен на сгъстяване 10,5:1
кВт (к.с.) при об/мин 375 (510)/5500-6250
Относителна мощност 128 к.с./л
Нм при об/мин 700/1750-4500
Трансмисия 9-степ. автоматична
Задвижване 4х4
Спирачки пр. 402 мм вентилирани
Спирачки з. 360 мм вентилирани
Материал за спирачките карбоново-керамични
Размер колела пр./з. 9,5 x 21 – 10 x 21
Размер пр. гуми 265/40 R 21
Размер з. гуми 295/35 R 21
Модел гуми Michelin Pilot Sport 4S
Дължина/широчина/височина 4661/1930/1627 мм
Междуосие 2873 мм
Обем на резервоара/на багажника 66/500-1400 л
Цена на тестовия автомобила 213 600 лв.
Измерени стойности Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé
Ускорение
0-50 км/ч 1,4 сек
0-100 км/ч 3,7 сек
0-130 км/ч 5,8 сек
0-160 км/ч 8,4 сек
0-200 км/ч 13,4 сек
0-402,34 м (1/4-миля) 11,94 сек
Еластичност
60-100 км/ч (4./5. пред.) 3,0/4,2 сек
80-120 км/ч (5./6. пред.) 4,2/5,1 сек
80-120 км/ч (7./8. пред.) 6,2/8,8 сек
Vmax 280 км/ч (ограничена)
Време за обиколка
Заксенринг 1:37,89 мин
Спирачен път
100-0 км/ч студени 36,1 m
100-0 км/ч топли 33,0 m
200-0 км/ч топли 134,9 m
Разходи
Ø на 100 км 14,3 А98 Н
Пробег 460 км
Тегло
Тегло/полезен товар 2019/571 кг
Разпределение на теглото отпред/отзад 55/45 %
Относителна мощност 4,0 кг/к.с.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин