2020
На това му се казва двигател за престиж: в началото на 90-те години инженерите на Mercedes представят на висшия мениджмънт на компанията нещо невероятно – проект за мотор с 18 цилиндъра! В две степени на мощност двигателят би пасвал на евентуален 800 SEL W 140 или просто на някой суперспортен автомобил!
Както днес знаем добре, 8-литровият W18 никога не влиза в производство. Или казано по-точно, той остава само на чертеж. Въпреки това получава вътрешния код М 216. И за уточним: преди около 30 години такъв двигател е бил наистина уникално нещо! До този момент никой друг производител не е имал подобен агрегат, а по-късно такава машина се появява в абсолютни изключения като например прототипите на Bugatti EB 118, EB 218 и хиперспортиста с централно разположен мотор 18/3 Chiron от годините 1998 и 1999. Първите прототипи на Veyron също са означени със съкращението 18.4. Заради технически трудности обаче Bugatti отхвърля идеята за 18 цилиндъра и създава 8-литровия W16, който до ден-днешен бива използван в Chiron.
При Mercedes W18 също никога не се превръща в реалност! Въпреки това инженерите започват да умуват как биха могли да разположат огромната машина под дългия над 5 метра Mercedes S-клас W140. Taка те стигат до решението да конструират агрегат във W-oбразна конфигурация, за да бъде спестено максимално много място. За целта биват комбинирани три 6-цилиндрови мотора под ъгъл 75,5 градуса – което позволява огромният двигател да бъде дълъг почти колкото стандартен редови „шестак“.
В Mercedes обмислят две степени на мощност: агрегат с по два клапана на цилиндър, генериращ 490 к.с. и 750 Нм (за евентуален 800 SEL), и версия с по 5 клапана на цилиндър и 680 к.с./800 Нм за суперспортен автомобил. В крайна сметка обаче не се стига до нито един от двата варианта – W18 остава само на чертожната дъска.
Защо W18 никога не беше реализиран?
Около причините, поради които двигателят M 216 никога не влиза в производство, се спекулира много. Говори се, че моторът точно бил разработен до финална фаза, но в последната минута ръководството отказало пускането му. Друг слух е, че проектът бил подновен в средата на 90-те с идеята „18-ката“ да послужи за задвижването на Mercedes S 80 AMG. Носи се слух, че дори V12 (М 120) е събрал сериозна критика – и така изобщо не се е стигнало до пускането на W18. A истинската причина, поради която „шампионът по брой цилиндри“ никога не е произвеждан от Mercedes, е значително „по-скучна“: в Щутгарт просто решават, че 6-литровият V12 отговаря на всички изисквания по отношение на спокоен ход, разгръщане на мощността и др., така че минимално по-мощният W18 би се оказал излишен.