2024
Mercedes 450 SEL 6.9 някога беше смятан за най-добрия автомобила в света. Повече от 4 десетилетия по-късно луксозната лимузина вече може да бъде купена на цената на нов VW Golf!
Mercedes 450 SEL 6.9 е струвал 69 930 германски марки, когато е представен през 1975 г. – около два пъти повече от 350 SE по онова време. В Щутгарт наистина дават всичко от себе си за своя тогавашен топмодел: V8 с работен обем от 6,9 литра, хидропневматика и много други екстри въодушевиха представителите на специализираната преса, които неофициално дадоха на W 116 титлата „най-добрата кола на света“. Почти 45 години по-късно легендарният 6.9 вече може да бъде открит на доста примамливи цени!
Един доста „екстровертен“ екземпляр от модела ще бъде продаден на търг от Bonhams в рамките на „Goodwood Revival Collectors Motor Cars and Automobilia“ на 7 септември 2024 г. Златистият SEL е регистриран през 1980 г. – последната година на производство. По това време базовата цена на 6.9 вече се е вдигнала до 81.300 марки.
Интересното е, че този 6.9 е оборудван с броня AMG и оригинални джанти AMG Penta със звезда в цвета на каросерията. Но това не е всичко: интериорът също е значително модифициран. Според описанието за търга, W 116 бил реставриран основно през 2009 г. Тогава целият интериор е бил претапициран. Предишният собственик е заложил на двуцветна комбинация в тъмнокафяво/бежово. Както се вижда, той не е пестил от кожа – щом с нея са облечени и панелите на вратите, и покривът. Любопитното е, че A-, B- и C-колоните са решени в кожа с различна текстура.
Ако се вярва на описанието, лимузината имала дори телевизор, който обаче не се вижда на снимките. Според Bonhams този 450 SEL бил в добро състояние – тълкувайте го както искате, но определено този W 116 не е за феновете на автомобилите в оригинален вид.
Работен обем 6,9 литра и 286 к.с.
Най-важно е гигантският V8 с означение M 100 E 69 да работи перфектно, защото ремонтите му струват цяло състояние. Mercedes преправя V8 от 300 SEL 6.3 за своя топмодел по това време. Обемът е увеличен до 6,9 литра (реално погледнато, той е само 6,8 литра, но Mercedes не се слави с особена точност по отношение на имената на моделите). Мощността е 286 к.с., а максималният момент – 550 Нм, достъпни при 3000 об/мин – впечатляващи стойности за 1975 г.
Ето защо не е изненадващо, че луксозният модела неколкократно успява да достигне максимална скорост над 225 км/ч по време на тестове от онези години. За заможните клиенти обаче комфортът трябва да е бил дори по-важен от динамиката. Вместо въздушно окачване за 450 SEL 6.9 Mercedes използва хидропневматика, която работи с газ и масло под налягане. По днешните стандарти топмоделът е почти незабележим. Единствените разлики спрямо нормалния 450 SEL са надписите по каросерията и по-широките задни гуми.
Почти на 190.000 километра
Представеният екземпляр e от серията с едва 7380 броя произведени 450 SEL 6.9, имал е трима предишни собственици и е изминал еквивалента на около 190.000 километра (118.398 мили) според показанията на таблото. Разбира се, реалното състояние може да бъде оценено адекватно само на място. Все пак доста пари са били инвестирани в този SEL в миналото, но от друга страна, реставрацията е завършена преди цели 15 години.
Колко е прогнозната цена?
Естествено, на финала всичко опира до цената. Очаква се Benz-ът да бъде продаден за сума от порядъка на 48 до 70 хил. лева. Бърз поглед към пазара на употребявани автомобили разкрива, че предлагането на 450 SEL 6.9 е доста ограничено, а ценовият диапазон – изключително широк. Най-занемарените екземпляри са по 40 хил. лева, добре поддържаните шест струват поне по 80 хил., а топмашините гонят 200 хил.
Явно този 6,9-литров Benz би могъл да бъде шофиран като класика за всеки ден – стига да разполагате с финансите, необходими за поддръжката и разходите за гориво. Въпреки това колата вероятно няма да буди голям интерес за клиентите от Европа, тъй като е с десен волан.