Mercedes 230CE V8 – първообразът на несъществуващото Porsche 989

1404
2022

През 80-те години на миналия век, амбицирана от добрите продажби на модела 928, фирмата Porsche решава да инвестира в един още по-амбициозен проект. Това е така нареченият Проект 989 за спортен седан с четири врати, по който се работи между 1989 и 1991 г. Честа практика при разработката на изцяло нов модел е някои от основните компоненти да се тестват върху съществуващи серийни автомобили с близки параметри и тегло. Това, от една страна, спестява време за разработката, а от друга страна, изпитанията могат да бъдат направени далеч от очите на конкуренцията, тъй като автомобилът, използван тако „ракета-носител“, изобщо не привлича вниманието.

Такъв е и случаят с перспективното Porsche 989 – напълно различен автомобил с изцяло нов двигател, който би трябвало да се появи на пазара през 1995 г., веднага след края на производството на 928. Тъй като по същото време каросерията на 989 още ​​не е готова, Porsche решава да тества новия си 3,6-литров двигател V8 с мощност 300 к.с., като го инсталира в Mercedes-Benz 230 CE, серия W124. Един от няколкото оборудвани по този начин автомобили все още се съхранява в студиото за контрол на качеството на Porsche, макар че при поглед отвън почти по нищо не се различава от серийния модел.

Този двигател V8 е трябвало да бъде под капака на Porsche 989 – първия фирмен модел с 4 врати, върху който производителят на спортни автомобили от Щутгарт работи в периода 1989 – 1991 г., преди проектът да бъде окончателно спрян през януари 1992 г.

Porsche избира този автомобил вероятно защото вече има известен опит с адаптирането на свои двигатели към някои модели на Mercedes-Benz. Такъв например е случаят с представения на Парижкия автосалон през 1990 г. модел 500E с 5-литров V8 двигател и мощност 326 к. с., оборудван с 4-степенна автоматична скоростна кутия. Двигателят на Porsche, поставен на Mercedes 230 CE W124 Coupe обаче е с работен обем от 3,6 литра и е комбиниран с механична скоростна кутия, но гумите 225/55 ZR16 са доста близки по размер до 500E. Всеки. който е имал възможност да погледне под капака, разбира, че това не е двигател на сериен автомобил, а логото на Porsche е дискретно поставено само на едно място, където почти не се вижда. Интериорът също е модифициран от Porsche, с поставянето на нови седалки с вградени облегалки за глава, въздушна възглавница, интегрирана във волана и механична скоростна кутия на Porsche. Вместо типичната ръчна спирачка за Mercedes-Benz, тестовият образец има класическа ръчна спирачка с лост на централната конзола.

Стартиралият през 1989 г. проект е окончателно спрян през януари 1992 г. Тогава фирмата е оглавена от Венделин Видекинг и главният изпълнителен директор на Porsche Арно Бон и мениджърът по развитие Улрих Бец са принудени да напуснат. Видекинг определя проекта като нерентабилен и се съсредоточава върху пускането в производство на новия Boxster Roadster (986) и новото Porsche 911 (996) с водно охлаждане, което споделя много от компонентите на Boxster. През 1995 г. моделът 928 излиза от производство и единственият сериен фирмен двигател V8 на Porsche остава в Mercedes-Benz 500E. Едва през 2003 г. Porsche отново има в гамата си сериен модел с двигател V8 в лицето на новия SUV Cayenne. Идеята за спортен седан с двигател V8 в крайна сметка също е реализирана на практика с дебюта на Panamera през 2009 г., макар и с 20-годишно закъснение от проекта 989.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин