2016
Моооооля? Да не се шегувате! Изчакайте, недейте да мачкате списанието и да го хвърляте в кофата за боклук! В противен случай няма да можете да разберете защо решихме да изправим именно Škoda Superb срещу изцяло новия Mercedes E-клас. Става дума за базовата версия на Benz – 200 с мощност 184 к.с. за 86 369 лв. Škoda Superb 1.8 TSI DSG има 180 „коня“ и се продава за 52 370 лв. – около 34 000 лева по-малко от Mercedes! При тестовите автомобили разликата удари дори 38 811 лева.
Бързата калкулация веднага ни казва, че със спестените пари бихме могли да си купим много добре оборудвана Škoda Fabia с приличен двигател. Машина, която би ни вършила чудесна работа.
КАКВО ПРЕДЛАГАТ
Да хвърлим един поглед в новия Е-клас и да се насладим на лукса – за някои той се изразява в изцяло дигиталния кокпит, за други – в най-дългия iPad на света. AUTO BILD измери, че стъкленият монитор пред погледа на шофьора в Mercedes е дълъг 71,4 см и висок 14,8. Той се състои от две части – т.нар. Widescreen Cockpit (опция) представя дигитално скоростомера и оборотомера, но се предлага само в комбинация с Navi Comand Оnline (също опция) – за двете ще трябва да приготвите около 8000 лв. Ще разберем как ще изглежда Benz без всичката мултимедия едва когато бъдем арестувани (полицията в Хамбург има Е-класи) или си поръчаме такси.
Инфотейнмънт системата в Superb се крие в Double DIN отвора и идва от гамата на VW: за голямата навигация Columbus трябва да доплатите различна сума в зависимост от нивото на оборудване, а нейната работа ни е позната от Golf и Passat. В сравнение с уреда на Mercedes Columbus изглежда доста по-проста, но с нея се работи лесно. Да го кажем по друг начин: ако мултимедията в Superb се управлява лесно като „Раховец“ с четири ключа, инфотейнмънт системата в Mercedes наподобява печка с индукционен плот и тъчскрийн – в един момент разбираш как работи, но дотогава трябва да пробваш отново и отново!
ŠKODA: ДОБРЕ ДОШЛИ В СРЕДНИЯ КЛАС – ТУК ЩЕ СЕ ХАРЕСА НА РАЗУМНИТЕ
- Кокпитът на Superb е прегледен, но опционалната навигационна система е разположена прекалено ниско.
- 1,8 със 180 к.с.: агрегатът идва от VW, развърта се бодро и се задоволява средно със 7,5 литра.
- Седалките се регулират електрически (722 лв.), но долната им част е твърде къса.
- Отзад е невероятно просторно – никой друг модел в класа не предлага толкова място колкото Superb.
- Огромен заден капак, обем на багажника от 625 до 1760 литра – дори във версия седан Superb има размери почти като на комби.
MERCEDES: ДОБРЕ ДОШЛИ ВЪВ ВИСОКИЯ КЛАС – ТУК ИМА ИСТИНСКИ ЛУКС
- Кокпитът на Mercedes със супермонитор: дигиталният скоростомер и навигацията общо струват над 8000 лева
- 2-литровият мотор със 184 к.с. звучи грубо, но консумира само 7 л на 100 км.
- Интериорът Designo със специална кожа излиза над 10 000 лева. Седалките са удобни, всичко останало е въпрос на вкус.
- Мястото отзад е прилично – но в сравнение със Superb е по-ограничено!
- 540 литра обем на багажника са добра стойност, но тук няма да можете да натоварите велосипед или хладилник.
Нека се вгледаме в детайлите: ценовата листа на Škoda (за Германия) е дълга 16 страници, а тази на Mercedes… 64! Естествено – все пак в Щутгарт предлагат много повече глезотии. Дигитален кокпит? LED фарове? Head-up дисплей? Škoda не разполага с такива работи – за разлика от Benz.
А иначе какви са разликите? Mercedes е дълъг 4,92 м, Škoda – 4,86. Клонингът на Passat обаче печели раздела за каросерията благодарение на вътрешните си размери. Отзад човек дори може да кръстоса крак върху крак, чувства се като в S-клас, а благодарение на огромния заден капак и сгъваемата задна седалка багажникът побира от 625 до 1760 л. И докато в Škoda може да транспортирате и велосипед, багажникът на Mercedes при вдигната седалка предлага едва 540 л.
КАК СЕ УПРАВЛЯВАТ
Няма да ви караме да чакате дълго, ще отговорим директно на въпроса ви: да, малкият бензинов мотор е напълно достатъчен за Е 200. И не само: този агрегат доставя удоволствие! Е, може и звукът му да е малко груб, 1,8-литровият двигател на Škoda звучи като турбина, но с 240 км/ч Mercedes-ът е невероятно бърз (Škoda развива „само“ 232), преди всичко благодарение на серийния автоматик – вече не можете да си поръчате Е-клас с ръчна трансмисия. 9-степенната автоматична скоростна кутия превключва много бързо, а деветата предавка намалява разхода – от 110 км/ч можем да я използваме, на магистрала двигателят мърмори едва с 1800 об./мин. Това веднага дава отражение върху консумацията – със 7 л А95 Н Mercedes е по-икономичен с 0,5 л на 100 км от Škoda въпреки по-високото с 206 кг тегло!

Е-клас срещу Superb. Две лимузини? Не, Škoda е комби под прикритие – когато сгънете задната седалка, обемът за товари става 1760 литра
Е-клас печели не само раздела за задвижване, но е първенец и в комфорта. Ако Škoda достига само до Бундеслигата, новият Е-клас е играч в шампионската. На тестовото трасе на AUTO BILD, изпълнено с дупки, бабуни и бордюри, Mercedes има съвсем леки проблеми единствено с къси „вълни“, опционалното въздушно окачване поглъща напълно безпроблемно всичко останало. Така Е-клас предлага по-добър комфорт, по-прецизно кормилно управление заради задното задвижване, по-приятните седалки и по-добре шумоизолирания заради двойните стъкла интериор. Не бива обаче да оставате с впечатление, че Škoda вози лошо – нейното окачване ще ви направи истинско добро впечатление, ако поръчате регулируемите амортисьори (опция). Но когато се качим от Е-клас в Superb, веднага усещаме разликата в класовете – както при каране, така и при чистото усещане.
КОЛКО СТРУВАТ
Тестовият автомобил на Mercedes, пълен до козирката с екстри, струва главозамайващите 101 874 лева, докато с цената си от 63 063 лева Škoda е супероферта, макар че всъщност е „чехкиня“ с много общи компоненти като в Golf. В нашето сравнение ние взехме под внимание релевантното за теста оборудване. И тъй като Superb e по-голям и мноoоого по-евтин, за малко да спечели. Но за малко – защото Benz е наистина superb.

Тук измерихме най-дългия iPad на света: 71,4 на 14,8 см – за този високотехнологичен кокпит обаче клиентите трябва да доплатят, и то сериозно
ИЗВОД
Среден срещу висок клас: в този случай дуелът е (почти) на едно ниво. Mercedes е по-фин, той е високотехнологичен автомобил с невероятен комфорт. В теста обаче Superb е с почти 40 000 лева по-евтин, освен това предлага разточително пространство. Škoda е наистина добра, но новият Benz е един клас над нея.