2023
Mercedes C 111 e eдин от най-легендарните прототипи на компанията от Щутгарт – той обаче така и не успя да стигне до серийно производство. С 111 беше част от серия концептуални автомобили, с пластмасови каросерии, усъвършенствана аеродинамика и ванкелови или турбодизелови двигатели, която постави няколко рекорда за скорост.
Но вместо да стигнат до конвейера, спортистите с централно разположен двигател просто останаха в музея. Досега! В лицето на Vision One-Eleven Mercedes възражда легендарната концепция – или по-точно, прави нейна модерна интерпретация.
Радиаторната решетка на C 111 се превръща в дисплей
Можете да видите приликата от пръв поглед не само при цвета: дългият 4,06 метра, но висок само 117 сантиметра концептуален автомобил има „крилати“ врати, много ниска предна част и „цитира“ голям брой елементи на своя предшественик.
Широката радиаторна решетка с кръглите фарове за мъгла например се е превърнала в пикселен дисплей, който се намира непосредствено над пътя; подобен елемент има и отзад, както и в изчистения кокпит.
Екипът, ръководен от главния дизайнер Гордън Вагенер, умишлено си играе с контрастите: „грубите“ пикселни графики, които трябва да напомнят на екраните на Олимпийския стадион в Мюнхен през 1972 г., са комбинирани с дисплей с висока разделителна способност до облечения в кожа F1-волан. Седалките – или по-точно – „креслата“, са с фиксирана долна част и подвижна облегалка, която при автономно шофиране може да бъде поставена и в Lounge-позиция, т.е. за почти легнало положение.
Електродвигатели с аксиален поток за One-Eleven
Защото за разлика от моделите с централно разположен двигател отпреди повече от 50 години, при които задвижващият агрегат е разположен зад пътниците, сега при One-Eleven Mercedes използва два електромотора с аксиален поток, монтирани близо до задните колела. Предимството им пред машините с радиален поток, типични за електромобилите към момента, е, че са много по-тесни и по-леки – с около една трета.
По този начин дизайнерите успяват не само да отворят място за (прегърбени) пътници отзад, но и за специално проектираната колекция куфари/чанти, която, за разлика от концептуалния автомобил, ще може да бъде поръчвана от клиентите на Mercedes от лятото на 2023 г.
Teхника на задвижването, готова за серийно производство
Въпреки това Vision One-Eleven е нещо повече от шоуконцепция: задвижващата техника трябва да бъде почти готова за серийно производство. Още в средата на десетилетието подразделението AMG планира да пусне своя първи електромобил, който ще бъде оборудван с компактните и мощни машини с аксиален поток. От Mercedes все още не дават данни за динамичните показатели. Според нас обаче тандемът от две електрически машини при One-Eleven трябва да развива над 1000 к.с.