РИСК! Това бе девизът на Mercedes при смяната на поколенията от първите два A-класа към актуалната версия. От модел с висока позиция на седене към компактен автомобил по мярка. И рискът се изплати. Най-малкият Mercedes се продава добре. Затова изобщо не е необходимо следващото поколение на модела да бъде изцяло наново преоткривано. Много по-важно е да бъдат отстранени критиките. Поради тази причина новият A-клас (номер на проект W 177) ще стане по-просторен и по-практичен. Как са успели да го постигнат дизайнерите и инженерите? Много по-късно скосената линия на покрива увеличава мястото за главите на задната седалка и улеснява качването. Разделените задни светлини подобряват товаренето – в комбинация с по-широкия заден капак. Камерите пък оптимизират обзора. По-големият заден страничен прозорец и новият контур на покрива карат автомобила да изглежда по-издължен. Отзад новият A-клас изглежда по-приведен и по-внушителен, а отпред ни изненадва с тесни фарове и решетка а ла Coupé, чиито контури наподобяват тези на Infiniti Q30. И в бъдеще A-клас няма да се предлага във версия с три врати. Така базовият модел вече е готов – също както Coupé и като роудстър.
Горе-долу така изглеждат планът във времето и гамата от модели: всички версии ще използват части от MFA2, второто поколение на модулната архитектура за модели с предно задвижване. Тя е достатъчно гъвкава, за да може освен двигател с вътрешно горене да приюти всякакви алтернативни задвижвания. Засега през 2025 г. ще бъде пуснато задвижване с горивна клетка за модела. Въпреки че дългата база на първото поколение на A-клас бе провал, за в бъдеще отново са предвидени два вида междуосие – в GLB в комбинация с три различни конфигурации седалки. Електрифицираната B-клас е получила смъртоносен отказ през пролетта. Вместо това електрическата техника ще бъде въведена първоначално в по-скъпия модел ELC на базата на GLC. Следващата стъпка ще бъде електрифицирането на A-клас.
С батерии в „корема“ Mercedes ще предлага и GLB и GLA, тъй като вариантите с висока каросерия осигуряват много място за разполагането на акумулаторните батерии. Тук полезната екстра ще бъде електрифицираната задна ос, която с мощността си до 70 кВт ще гарантира изцяло електрически пробег без вредни емисии от около 100 километра. От Mercedes са се заели сериозно и с темата A-клас с Plug-in. Принципът на функциониране е с три компонента: напречно разположен двигател с вътрешно горене, нова 9-степенна автоматична трансмисия с два съединителя и между тях генератор с приблизително 50 кВт. Въпреки напредъка по отношение на електрическата мобилност в следващото поколение на A-клас бензиновите и дизеловите двигатели ще продължават да играят важна роля. Малките дизелови мотори с 1,5-литров обем и мощност от 95 и 122 к.с. ще бъдат доставяни от Renault. 2,2-литровият дизелов агрегат ще бъде заменен от новоконструирана 2-литрова машина, чиято мощност ще е 163 и 194 к.с. Така в комбинация с електромотора със 75 кВт ще се разполага с толкова мощност и въртящ момент, че двойното задвижване ще бъде задължително. Не се предвижда използването на 3-цилиндров двигател, но ще има 2-литров бензинов. Очакваме три версии със 129, 156 и 211 к.с. Тук също може безпроблемно да се използва електрическо задвижване.

Внушителен вид: следващият A-клас изглежда по-стабилен, а тесните фарове и решетката а ла Coupé му отиват
Топверсиите по отношение на мощност и оборудване ще бъдат A 40 AMG с 306 к.с. и A 45 AMG, чийто спортен мотор ще разполага с 408 к.с. В Афалтербах вече обмислят Performance Plug-in хибрид с повишена мощност от 75 на 115 кВт… Интериорът на семейството на малкия модел на Mercedes ще бъде доста революционен. Сред кулминациите ще бъдат воланът с два мултифункционални бутона, големият тъчпад на централната конзола като заместник на контролера Comand и широкият цветен монитор, който опционално ще се предлага и за пътника до водача. Иновативната концепция на управление ни е позната от E-клас. Тъй като 6-степенната механична скоростна кутия ще остане, лостът на автоматичната трансмисия също ще запази традиционното си място. Въпреки че многообразието по отношение на оборудването ще бъде редуцирано, швабите обмислят AMG пакет по примера на S-моделите на Audi и BMW M Performance. За да може A-клас да блести в компактния клас…
Извод
Спортът остава, появява се и разумът: Mercedes прави всичко по правилния начин със следващото поколение на А-клас. Компактният модел със звезда в емблемата ще стане още по-стилен, по-спортен и по-самоуверен. И най-после отново ще бъде практичен, ще предлага повече място на задната седалка и в багажника. Освен това ще има модерен интериор с отлична свързаност. Audi A3 и BMW Серия 1 трябва да внимават!