Melkus RS 1000: спортният автомобил на базата на Wartburg


27
мар.
2021

Възрждането на автомобилния спорт в източната и западната окупационни зони на следвоенна Германия започва с равен старт – и в двата случая почти от нула. Първоначално силите изглеждат равностойни, но с течение на времето все по-задълбочаващите се финансови и идеологически трудности, пред които се изправя икономиката на ГДР, се оказват непреодолима пречка за успешно и ползотворно развитие в тази насока. В сравнение със Западна Германия, автомобилните състезания, организирани от новата демократична република, са далеч от професиoналните изисквания, особено по отношение на архаичната механика. Затова не чудно, че в условията на планова икономика, когато дори за купуването на малолитражен двутактов автомобил се чака с години, притежаването на мощно и атрактивно спортно купе е нещо немислимо. Но и тук, както и в много други истории има едно голямо изключение – това е фирмата Melkus.

В края на 50-те години Хайнц Мелкус, автомеханик, състезател и майстор на спорта в ГДР, основава в Дрезден малка фирма за производството на състезателни автомобили, базирани на Wartburg 311. През октомври 1969 г. той представя прототип на спортно купе, базирано на ходова част от Wartburg 353. Твърди се, че новият автомобил, наречен Melkus RS 1000 е създаден с покровителството на управляващата социалистическа партия, във връзка с 20-годишнината от създаването на ГДР.

Абревиатурата RS е съкращение от Rennsportwagen (състезателен спортен автомобил). Ефектната каросерия е изработена от армиран стъклопласт върху носеща стоманена рама. Цялостната компановка е запазена от предходните състезателни модели. Използват се два форсирани двигателя: старият със 70 к.с., а по-късно и негова състезателна версия с 90 к.с. със специални карбуратори и изменена изпускателна система. Цилиндровата глава е заменена с такава от Barkas, с което е увеличена степента на сгъстяване. При първия вариант е използван троен карбуратор от мотоциклет MZ, при което максималната скорост достига 165 км/ч, а ускорението от място до 100 км/ч отнема 12 секунди. По-мощната версия е оборудвана със спортен карбуратор и там максималната скорост е увеличена до 210 км/ч, а мощността вече надвишава 100 к.с., което граничи с научната фантастика, имайки предвид скромната изходна база.

Производството на спортното купе продължава точно десет години, от 1969 до 1979 г., като за този период в работилницата на Мелкус в Дрезден са направени общо 101 автомобила.

Още по темата