McLaren Senna: най-хубавите 30 минути от моя живот!


13
окт.
2018

СТРАХЪТ Е ЛОШО НЕЩО, респектът е необходим, за да останеш жив. Познавам някогашната писта от Формула 1 в Ещорил, познавам колата от предишните й фази на разработка, познавам и себе си. Днес задачата е свободно каране, максимум три автомобила едновременно, с разрешено изпреварване. Всичко това ще контролира седящият до мен Чарли – компактен мускулест мъж и бивш автомобилен състезател.

Нашият експерт Георг Кахер получи възможност да пришпори Senna – и е адски впечатлен

Да управляваш Senna, е като сляпа среща след запознанство по интернет. Човек е любопитен кого ще срещне, показва се от най-хубавата си страна и се чувстваш в болида като на първа среща. Когато обаче още от самото начало обектът на твоята страст се държи много капризно, превъзхожда те още от първия диалог и това се засилва след всеки завой на пистата? Какво правим тогава? Трябва да използваш времето и да се докараш, печелейки самоувереност обиколка след обиколка и едва накрая да пристъпиш към офанзивата. Чарли забелязва всичко това и се показва като непоправим оптимист. „Спирай по-късно. Завивай още докато спираш. Това ще насочи повечето тежест към предната ос и ще избегнеш недозавиването.“ А после, след само една обиколка, натиска бутона Track на покрива. Колата се окопитва и се ориентира наново. Докато кръглите уреди изчезват в дълбока шахта, се появява малък дигитален дисплей, който показва оборотите, както и три цветни предупредителни зони.

Аеродинамичната каросерия е с карбонови „мускули“

И накрая „няма повече накъде“ при 8000 оборота. Чарли се усмихва, аз – не. накрая на правата преди финала скоростомерът показва 290 км/ч. Общият сбор на кръвното налягане и пулса ми е горе-долу 330. „Brake!“ Човекът може да чете мисли. Шест бутала захапват предните спирачки, а 179 вентилационни отвора помагат на керамичните апарати да се охладят. Скоростта е като на изтребител, а вярата в господ – голяма. Спирачният път от 100 км/ч е 29,5 метра – равнява се на 2,1 g и означава неофициален световен рекорд за състезателен автомобил с разрешение за движение по нормални пътища. Спирачната уредба работи без никакъв фадинг – абсолютно стоически, с постоянно налягане на педала, както и със същата непоколебимост след 16 обиколки.

Добре четими дигитални уреди, оборотомерът, разбира се, е в центъра на събитията

Именно по този начин се печели доверие. Двата въртящи се превключвателя на централната конзола за характеристиките на шасито и задвижването преминават в посока дясно от Comfort през Sport към Track. Режимът Race изостря още повече управляемостта, а изключването на DSC те кара да си пожелаеш ангел-пазител, но гласът на разума те спира: по-добре го остави. Все пак тежащият 1309 кг Senna е оборудван с битурбо 4,0-литров V8 агрегат, който при 7250 оборота разполага с мощност от 800 к.с. Максималният въртящ момент също е впечатляващ – 800 Нм, а с него можете да разполагате между 5500 и 6700 оборота. Какво означава това? Че до 3000 оборота не се случва нищо особено, а от 4000 оборота настава ад. Ако превключвате по-късно, ще станете свидетели на оргии на тема ускорение, които направо ще ви пристрастят. След невероятните 18,8 секунди „британецът“ достига темпо 300 км/ч. Максималната скорост от 335 км/ч играе почти второстепенна роля. Човек се учи от опита си. В нашия случай означава по-късно спиране и по-късно завиване, за да можем възможно по-рано да натиснем отново педала на газта. И се научаваш да се доверяваш на тази спортна машина с уникален дизайн.

Въпреки големия брой остри и бързи завои, гумите Pirelli P Zero Trofeo (245/35 R 19, 315/30 R 20) се реваншират с леко покачващи се температури. На касата обаче става сериозно. 1,8 милиона лева плюс още 700 000 лв. за прозрачен карбон натоварват бюджета повече от 800 кг налягане на притискане (при 250 км/ч) моя кръст. Ако всичките 500 екземпляра на Senna не бяха отдавна продадени, бих се притеснявал, че скоро на банката ми ще й се наложи да ми одобри голям кредит.

ИЗВОД

Lamborghini Huracán Performante, Ferrari 488 Pista, Dallara Stradale, Porsche 911 GT2 RS – 2018 е една превъзходна година за спортните автомобили. А McLaren Senna е кулминацията на 2018 г.

TEХНИЧЕСКИ ДАННИ

Двигател V8, битурбо, средноразположен, надлъжно Работен обем 3994 см3 Мощност 597 кВт (800 к.с.) при 7250 об/мин Макс. въртящ момент 800 Нм при 5500 об/мин Задвижване задно/7-степ. DSG Д/Ш/В 4744/1958/1229 мм Тегло (празен) (DIN) 1309 кг 0–100/200/300 км/ч 2,8/6,8/18,8 сек Макс. скорост 335 км/ч Разход 12,4 л А98Н Емисии CO2 280 г/км Цена 1 844 500 лева

Още по темата

Card image cap
Новото Peugeot 3008 срещу Hyundai Tucson и Renault Scénic

19
ян.
2017

Peugeot 3008 прави всичко по различен начин. Дали обаче той е и по-добър? Tucson и Scénic ще се опитат да му се противопоставят

Card image cap
Тест на най-спортните компактни модели

28
сеп.
2017

Нагоре, надолу, наляво, надясно! Нашият спортен тест прилича на возене на въртележка. Ще изправим един срещу друг най-наточените компактни модели и ще определим най-якия

Card image cap
Употребявани автомобили: Citroën C5, C6 и DS

19
окт.
2016

С5 е нормален употребяван автомобил – но като последен с прочутата хидропневматика се превръща в „крайъгълен камък“ от историята на Citroën. Ние събрахме един класик и два кандидат-класика

Card image cap
Superb срещу Arteon: различните братя

5
апр.
2018

Един и същи произход, 280 к.с. и двойно задвижване: VW Arteon и Škoda Superb играят във високия клас. Но всеки от тях го прави по свой начин

Card image cap

В последния брой:

Архив >