McLaren M6GT: звяр извън клетката

2107
2023

McLaren M6A е прототип на състезателна кола от група 7, проектирана от пилота Брус Макларън и направена от неговия спортен екип за участие в сезона на Can-Am през 1967 г. Още тогава наследникът на M1B, използван до 1966 г., задвижван от двигател Chevrolet, спечели на Брус Макларън и неговия тим първата от множеството награди на Can-Am. След като M6A е заменен от M8A през 1968 г., фирмата МcLaren и техническият й партньор Trojan-Tauranac Racing разработват версия на M6B, която се продава по поръчка на индивидуални клиенти за участие в Can-Am, както и в други състезателни серии. Името M6 по-късно е използвано при разработването на спортен автомобил със затворен кокпит за 24-те часа на Льо Ман и известен като M6GT.

Планът на компанията да изработи серия от 50 екземпляра и да го хомологира за правилата на Група 4 на FIA обаче не са осъществени и по тази програма са завършени само няколко опитни образци. Два от тях по-късно са пеработени за „цивилна“ употреба, като единият от тях е използван лично от Брус Макларън. Предисторията на този интересен проект започва преди началото на сезон 1967, като за целта са наети няколко професионални дизайнери и конструктори, сред които Робин Хърд, Гордън Копък, Тейлър Александър и Дон Бересфорд. Колата първоначално е с монококово шаси, конструирано от Макларън, като екипът му създава и специална система за впръскване на гориво, инсталирана в използвания двигател Chevrolet LT1 V8. Така максималната мощност е увеличена до 370 к.с., а максималната скорост достига впечатляващите 289.7 км/ч. По същото време Goodyear заменя Firestone като доставчик на гуми.

Първият M6A е завършен през пролетта на 1967 г. и е подложен на тестове на близката писта Гудууд. Там Bruce McLaren Motor Racing навърта общ пробег от над 2000 мили в подготовка за предстоящия сезон, като донастройва колата и заедно с това събира данни за Goodyear, каквото е едно от условията на договора. След завършването на още два екземпляра M6A, болидите са транспортирани в САЩ за участие в първите надпревари за годината. Последното направено допълнение е слой оранжева боя, която в комбинация с общата цветова схема на McLaren се превръща в запазена марка на Брус Макларън и неговия екип.

След оттеглянето на M6A от състезания, McLaren поверява на Trojan изработката на дубликати, които могат да бъдат продавани на клиенти. Те са наречени M6B и са почти идентични с M6A, но се предлагат без двигател.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин