2019
AUTO BILD го бе нарекъл навремето „вампир на колела“. Mazda RX-7 FD бе най-мощната версия на модела и същевременно един от последните спортни автомобили с ванкелов двигател
При нито един друг производител ванкеловият двигател не играе толкова важна роля, както при Mazda. Когато всички други производители вече са приключили с роторно-буталния принцип, японците пускат на пазара през 1991 г. четвъртото поколение на Mazda RX-7 – а FD е най-мощният сериен автомобил с ванкелов двигател. До 280 к.с. е мощността на оборудвания с две турбини 1,3-литров мотор, като моделът за германския пазар разполага с 239 к.с. Това все пак бе достатъчно за максимална скорост от 250 км/ч и спринт от 0 до 100 км/ч за 5,3 секунди. Няма спор, че по отношение на мощността, Mazda е близо до максимума с последния RX-7, като FD не отстъпва на конкуренция в лицето на Porsche 928 GTS. А и без друго „японецът“ е много по-евтин: за пазарния старт в Германия през 1992 г. RX-7 се предлага за 85 000 германски марки, докато базовата цена, която Porsche иска за GTS е 178 000 германски марки.
RX-7 FD не се нуждае от много време, за да се превърне в любимец на германците. Така бързо се заговаря за „убиец на Porsche-та“ или „ванкелово чудо“, като мощността на тежащия само 1,3 тона „чпонец“ е впечатляваща и до днес. По-малката от двете турбини осигурява впечатляващо ускорение при ниските обороти. А когато се включи и втората, тогава се разгръща мощност, неподозирана от ванкелов мотор. Максималният въртящ момент е 294 Нм. Средният разход от над 15 литра/100 километра е (за съжаление) в реда на нещата. Неслучайно на изпроводяк от Германия през 1996 г. AUTO BILD кръщава бързата Mazda „вампир на колела“, имайки предвид мощта и жаждата на RX-7. По отношение на окачването FD не прави никакви компромиси – стегнато и спортно, като при мокра настилка има опасност да потанцувате със задницата. Също толкова безкомпромисно е и оформлението на вътрешното пространство: в тесния кокпит се побират максимум двама души, като багажникът е доста минималистичен. Кръглите уреди с хромирани рамки са стилни, а серийното оборудване включва климатична инсталация, електрически стъклоповдигачи и шибедах, както и кожена тапицерия. Имат статуса на икона: прибиращите се фарове и малкият заден спойлер.
Докато новите разпоредби за отработените газове в Германия от 1996 г. означават германския край на RX-7, FD се произвежда в Япония още до 2002 г. След това Mazda спира производството на модела. RX-7 е най-продаваният автомобил с ванкелов двигател за всички времена. Сега екземпляри от последния модел се срещат рядко. В днешно време е почти невъзможно да се намери екземпляр, който да не е минал през някакъв тунинг – ако все пак успеете, то трябва да приготвите поне 40 000 лв. Доста пари ще ви трябват и за резервни части за култовата Mazda. Като цяло обаче RX-7 FD се счита за надежден и здрав спортен автомобил, като пробези от порядъка на 200 000 километра не са рядкост.