2016
Въртенето в кръг е изморително и монотонно. Няма турбина, нищо не се развърта, няма следа от контролирана експлозия на въздух и бензин. Четири равенства на германския национален отбор по футбол. И изведнъж идва загубата от Австрия в Кордоба: 2:3. Съседите, които смятахме едва ли не за аматьори. Срам, който ще влезе в историята, също както и Световната титла на Аржентина, предвождана от Марио Кемпес.
Едно друго германско откритие, което също има своето място в историята, възкръсва от Япония, за да направи революция. Първо ни натриха носа австрийците, сега и японците – колко ли още можем да пропадаме?
Единадесет години след модела Ro 80, в който роторно-буталният двигател на гениалния Феликс Ванкел ни демонстрира съвсем нов начин на произвеждане на мощност, се появява Mazda и ни показва, колко спокойно, елегантно и тихо може да работи двигателят на Ванкел. Когато го усъвършенстваш в продължение на няколко години (както Mazda от 1961 г.) и подобриш онова, което куца в оригинала – износващи се уплътнения, недостатъчно добро охлаждане на мотора – всичко става перфектно. Примерът се нарича RX-7.
Другото е външността. Атрактивно спортно Coupé с къса задница и дълга муцуна. Не функционален компактен автомобил, а едно далекоизточно Porsche 924: неразумно по отношение на разхода на гориво, неподходящо за повечето, непрактично за всеки. Но автомобил, който доставя удоволствие. Обект на желанието, в който можеш да се влюбиш. Модел със заложби да се превърне в класика. Така Mazda ни показва, че нещата могат и да се получат.
След авария на „Amoco Cadiz“ в крайбрежието на Бретан биват излети 234 000 тона петрол – най-голямата екологична катастрофа в Европа. След продължил 54 дни плен от „Червените бригади“ италианският политик Алдо Моро е открит мъртъв в едно Renault R4. Над 200 души загиват след експлозия на цистерна с газ в испанския къмпинг Лос Алфакуес. От Париж Аятолах Хомейни разпалва кървав бунт срещу шаха на Персия. В Никарагуа сандинистите се вдигат срещу диктатора Сомоза и предизвикват кървава гражданска война в страната.
Достатъчно кървави драми, нека сега да издърпаме смукача на RX-7 и оставим роторно-буталния му двигател да загрее, тъй като в студено състояние той не иска да работи добре. Изчакваме малко и да избълва задължителния при стартиране облак масло. Оглеждаме се и това, което виждаме, ни харесва. Никак не е зле: тонирани стъкла, електромагнитно отключване на задния капак, 5-степенна скоростна кутия, вадещи се фарове. А в средата на арматурното табло има оборотомер с индикация за напрежението на акумулатора. Да, така изглежда днес едно спортно Coupé за малка група от завладени от удоволствието от шофирането хора. Японците са гледали внимателно и са се учили (както и са копирали прилежно от Porsche 924).
Легендарният, неповторим и уникален ванкелов двигател заработва: мощност 105 к.с., машината работи без мотовилка, повдигащи се бутала, двигателят остава винаги тих, независимо от скоростта, а максималното темпо на автомобила е 185 км/ч. Принципът на Ванкел е наистина сензационен и е истинска наслада за ухото.
Естествено, ако не забравите да превключите предавката. А това може лесно да ви се случи, при което чувате тънък и натрапчив звук, който все едно е издаден от мишка.
Не става дума обаче за някакво животно, а за японски патент, с който се предотвратява смъртоносното превъртане на роторите, тъй като безшумната промяна на оборотите лесно може да не бъде забелязана.
Точно американците, които по принцип въобще не обичат да превключват предавките, толкова си падат по RX-7, че поръчват стотици хиляди. За 8,8 секунди до темпо 100, като всичко това се понася безпроблемно от двуместния японски спортен модел, който въпреки целия си заден мост, се откроява с отлични динамични характеристики. Сънародниците на Феликс Ванкел не обръщат особено внимание на Mazda RX-7 и купуват само 7000 екземпляра – вероятно страхуващи се от проблемите на NSU Ro 80. Другата причина е, че стилният „японец” е доста по-лаком от самите нас, световните шампиони по пиене на бира: средно от 13 до 15 литра. И до 20 в „Треска в събота вечер“, филм, с който Джон Траволта завладява нацията. Такава е германската съдба на японеца с германска кръв.
Посланието на RX-7 към света е следното: не подценявайте японците. Те използват техниката от миналото за създаване на бъдещето.
двудисков, роторно-бутален двигател • работен обем 2x 574 cм3 • мощност 77 кВт. (105 к.с.) при 7000/мин. • макс. въртящ момент 167 Нм при 4000/мин. • 5-степенна трансмисия • задно задвижване • Д/Ш/В 4265/1650/1260 мм • собствено тегло 1045 кг • максимална скорост 185 км/ч • 0–100 км/ч за 8,8 сек. • разход на гориво 15 л/100 км • цена като нов 1978 г.: 21 990 германски марки