Mazda MX-5 срещу Toyota GR86: удоволствие от шофирането в най-чист вид (TECT)

3010
2023

Всъщност експертите не съветват да правите радикални диети. Да гладуваш и сваляш килограми за кратко време не водело до нищо добро. Ние им вярваме. Тук обаче не става дума за хранене. Вместо това пред нас има два кандидата, които искат да ни научат на автомобилен аскетизъм.
Mazda MX-5 и Toyota GR86 тежат общо колкото някой съвременен електрически SUV. Под капака: атмосферни бензинови двигатели, които не се хвалят с въртящ момент, а блестят с афинитет към високи обороти. Прибавяме също и механична скоростна кутия и задно задвижване. Кой ще ни впечатли повече?

ТОВА ПРЕДЛАГАТ

Когато става дума за това, кой предлага по-малко, то MX-5 определено печели. С дължина от 3,92 м автомобилът предлага абсолютния минимализъм, също и отвътре. Няма жабка, няма поставки във вратите. Единствената по-сериозно заслужаваща името си поставка се намира между седалките. Покупката на автомобила зависи доста от ръста на водача – той не трябва да е над 1,85 м, иначе ще му се наложи да се навежда. Пътникът до водача пък трябва да е още по-нисък, или поне с по-къси крака, тъй като пространството отпред вдясно е още по-ограничено. Но тази легендарна лекота все трябва да дойде отнякъде. Накрая кантарът показва 1114 кг, при това ние караме по-тежката версия RF с електрически сгъваем покрив и с големия бензинов мотор.

МХ-5: серийното окачване е прекалено меко за пистата. Амортисьорите Bilstein са опционални
GR86: не е учудващо, че треньорите по дрифт го ползват като учебен автомобил. Мега удоволствие

Ако слезете от MX-5 и се качите директно в GR86, в първия момент ще се почувствате така, сякаш управлявате автобус. Изведнъж имате не само място за главата, но и задна седалка, дори сгъваема. Признаваме, че мястото отзад е подходящо само за деца, но отпред почти всеки ще седи удобно, добре интегриран в спортните седалки, като ще заема и приятно ниска позиция зад волана. А с дължина от 4,27 м GR си остава доста компактна. Тегло: 1270 килограма. Уредите притежават чар и при двата модела. В Mazda оборотомерът е разположен по маниер на Porsche в средата, има и малка индикация за предавката. Докато в предшественика на GR86, GT86, това изглеждаше по подобен начин, сега преработеният комбиниран уред е изцяло дигитален. В нормален режим той също е позициониран в средата, като с натискане на бутона за режим на пистата или за изключване на ESP се превръща в лента като при състезателен автомобил, включително и с настройващата се светлина за превключване на предавките. Атака!

ТАКА СЕ УПРАВЛЯВАТ

Дяволски забавно и то всеки по свой собствен начин. Когато седнете зад волана на MX-5, ще усетите лекотата, също и на задвижване. Вътрешните съпротивления на 2-литровия 4-цилиндров мотор са малки, а двигателят работи копринено нежно. Това води до превъзходно развъртане и линейно разгръщане на мощността: двигателят се развърта бодро до 7500 об/мин – и щрак: следваща предавка. Прибавяме и сравнително мекото за спортен автомобил окачване, което позволява значително накланяне.

GR86: по-дълъг скоростен лост, последната предавка е малко по-къса, отколкото при Mazda. Кокпитът се отличава с добра ергономичност, ниска позиция на седене. Навигация само през смартфона
MX-5: aко имаше награда за най-добро превключване на предавките, то MX-5 щеше да я спечели. Специално в този клас няма по-добър. Много тесен интериор

Във всекидневието MX-5 представлява точно тази комбинация между пъргаво надлъжно и интензивно напречно ускорение. На магистралата в RF е по-тих, отколкото във версията роудстър, но все пак си остава сравнително шумен. Благодарение на мощната аудиосистема можем да издържаме и на дълги пътувания сравнително лесно. Всъщност обаче MX-5 е толкова малка, че огромните камиони изглеждат още по-заплашително в страничните огледала.

По отношение на числата Mazda изостава малко от GR86, но с лекотата си успява да компенсира отчасти нещата: 184 к.с. и 205 нютонметра са на разположение, а с 6,4 секунди за спринта до темпо 100 км/ч RF е с 0,4 секунди по-бърза от данните на производителя. 6-степенната скоростна кутия превключва добре, ходовете й са къси, предавателните отношения – също. Никой не може да надмине MX-5 по отношение на връзката между водач и двигател, дори и Toyota.

2-литровият 4-цилиндров мотор на МХ-5 се развърта доста и не се затруднява с тежащия 1114 кг автомобил
Боксерният двигател на Toyota е разположен ниско и се нуждае от загряване

Пътуването в GR винаги стартира с необходимото търпение: удоволствието от шофирането е предшествано от фаза за загряване, боксерният двигател придърпва, трансмисията също не реагира достатъчно пъргаво. GR вози по-стегнато, няма осезаемо странично накланяне. С изключение на тази странност, 2,4-литровият 4-цилиндров двигател се усеща не само значително по-мощен в диапазона на средните обороти от мотора на Mazda, но и действително е такъв. Всичките 250 нютонметра са на разположение при 3700 оборота, а мощността е 235 к.с. – когато стрелката достигне границата от 7000 оборота. 100 км/ч? За 6,1 секунди.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин