2017
„Препоръчай някоя добра, по възможност евтина кола!“ Специалистите по употребявани автомобили чуват този въпрос всеки ден… Ето и един от възможните отговори – вместо да дадете парите си за малък автомобил с дизелов двигател, за популярен, произведен в милиони екземпляри компактен модел или за симпатично луксозно градско возило, по-добре си вземете Mazda МХ-5.Защо ли? Просто защото този роудстър съчетава по уникален начин предимствата на кабриолетите по отношение на бавното овехтяване с благонадеждността на японските едросерийни модели. По този начин експлоатационните разходи се оказват на изключително благоприятно нива, а удоволствието от пътуването под открито небе е нещо ката допълнителен безплатен бонус…
Багажникът не може да побере каса бира
Естествено, МХ-5 изисква някои жертви при ежедневна употреба – при наличие на каса бира в багажника например, капакът не може да се затвори… Именно поради това много от автомобилите от този модел имат монтирани външни багажници върху капака, които пък водят до един от малкото възможни недостатъка на автомобила. Всъщност допълнителният багажник често е монтиран дилетантски и става причина за появата на ръжда по капака или околните елементи от каросерията.

Проблемите при системата за впръскване на гориво често се дължат на повредени горивонагнетителни помпи
Двуместният роудстър на Mazda няма имунитет срещу ръждата и отдолу – при прегледите TUV отчита повишен брой случаи на пробивна корозия. Хубавото в случая е, че слабостите на японския модел пред TUV се изчерпват с това и с известните отклонения в ефективността и равномерността на работата на ръчната спирачка.
Малките проблеми при моделите, произведени преди пролетта на 1998 г. са свързани най-вече с характерните „обръщащи се“ предни светлини, които имат склонност към вибрации и са трудни за регулиране. Проблемите с предавателната кутия са познати още от „прародителя“ на МХ- 5 (представен в САЩ в далечната 1989 г. под името Miata) и напомнят за себе си с отчетливо виене и стърже не в трансмисията. По-късните модели са далеч по-дискретни в това отношение, но превключването на предавките (особено при шестстепенните изпълнения) едва ли може да се на рече връх на прецизността.

Крайното „гърне“ проявява склонност към корозия в зоната на коляното, където вибрациите впоследствие могат да доведат до откъсване на цялата изпускателна уредба
В MX-5 дори и ангренажният ремък не създава проблеми
При двигателите не са известни никакви технически проблеми. В МХ-5 образцово работи дори ангренажният ремък, който по принцип винаги е готов за неприятни изненади… При екземпляри с голям пробег понякога се срещат прегорели уплътнителни гарнитури на главите на цилиндровите блокове – явление, което може да бъде и следствие от прегряване на мотора поради липса на охладителна течност. Тази липса пък е възможно да се дължи на течове от водната помпа или от тръбопроводите на охладителната система, които гризачите кой знае защо намират за особено вкусни. Специално при произведените през 1997 г. екземпляри пък има проблеми с електрическите вентилатори на радиаторите, чийто отказ също води до подобен краен резултат.

Повредите по системата на окачването са рядкост. Износени и остарели гумени елементи се наблюдават предимно при много старите екземпляри
ВИЖТЕ ОБЯВИ ЗА MAZDA MX-5 В НАШАТА ОНЛАЙН БОРСА
По-скоро излишък, отколкото недостиг на вода в МХ-5 се наблюдава в случаите, когато подвижният покрив не уплътнява добре. Дълготрайната надеждност на работата му зависи преди всичко от времето, отделено от предишния собственик за неговата поддръжка и е между три и десет години. Смяната на гюрука излиза доста скъпо, а ако се налага подмяна и на лостовата система, нещата стават доста неприятни за бюджета…
Има и майстори, които могат да ремонтират „меката шапка“ за по-малка сума от необходимата за подмяната и с нова, но повредите по покрива по принцип могат да направят сериозен пробив в разходната част на МХ-5. На всичко отгоре произведените до 1998 г. модели имаха и „мек“ заден прозорец от прозрачно фолио, което бързо помътнява и става чупливо, а подмяната му съвсем не е евтина процедура…
Дори само поради тази причина ориентирането към „по-млад“ автомобил е по-добрият избор – още повече, че произведените след 1998 г. модели разполагат серийно със система ABS, чифт въздушни възглавници и имат подобрена защита в случай на евентуален сблъсък.
Едва ли някъде другаде ще намерите повече удоволствие зад волана за тези пари
По-доброта оборудване обаче означава и по-високо тегло – в онези години МХ-5 „наддаде“ с около 50 кг. По време на движение обаче килограмите почти не се усещат – и двете поколения на японеца са повратливи като невестулка в завоите и притежават невероятна прецизност на кормилната уредба. Заедно с пъргавите и икономични двигатели тези силни страни на модела допринасят за такова неподправено удоволствие от шофирането, каквото няма да намерите и при много по-скъпи кабриолети.

Електрониката на откритата Mazda е изключително надеждна-всички релета са защитени от външни влияния