2025
Който се нуждае от още повече място в SUV, ще го получи в новия европейски
флагман на Mazda, моделът CX-80
За всички, на които mazda СХ-60 им се струва твърде малък автомобил, японците сега предлагат атрактивно решение: нарича се CX-80. Новият топмодел за Стария континент е вторият в т. нар. „По-голяма продуктова гама“, включваща дори още по-гигантския CX-90, предвиден обаче само за САЩ и някои пазари извън ЕС.
По отношение на дизайна CX-80 видимо се ориентира по CX-60 и CX-90, а като габарити по-скоро по „Деветдесетката“. Фаровете и огромната предна решетка са ни познати, демонстрационният модел, показан ни ексклузивно недалеч от Франкфурт, умишлено не залага на прекалено много хром. С дължината си от пет метра новият японски SUV ще мери сили с BMW X5 и Mercedes GLE, като в интерес на истината, тази Mazda е дори по-дълга с няколко сантиметра. 20-цоловите джанти са серийни, според нивото на оборудване в разнообразен дизайн, а по-малки колела за Европа към момента не се предвиждат.

Логично, щедрите габарити са от полза на пасажерите. Принципно ще се предлагат две конфигурации на интериора, съответно с 6 или 7 места. Първата разполага с по две единични кресла на всеки ред, докато 7-местната версия е класически изпълнена с триместна пейка на втория ред, която може да се сгъва в съотношение 60:40. Допълнителен визуален простор в купето може да достави опционалния панорамен покрив. Мястото за краката на втория ред е феноменално, на третия ред за хора с по-висок ръст обаче бързо може да стане критично. Неслучайно от Mazda предупреждават, че галерията е предвидена за пътници с височина до 170 см.

Налични са богати възможности за индивидуализация. При CX-80 може да се избира от общо пет нива на оборудване. Хорото повежда линията Exclusive, над нея са позиционирани Homura и Takumi, както и разширенията им Homura Plus и Takumi Plus. По отношение избора на материали, японците видимо доста са се постарали: повърхностите в купето са умело съчетание от кожа и платове. Пластмаса почти не се забелязва и е останала скрита единствено на места, които ще откриете само след взиране.

При информационно-развлекателната система CX-80, подобно на други модели на марката, проявява по-скоро сдържаност и не залага изцяло на дигитализация. Класическите физически бутани все още не са напълно изчезнали и дори при флагмана ще продължават да се ползват върху волана и управлението на климатизацията в купето. Независимо от това, на арматурното табло блести 12,3-инчов интерактивен екран. Освен върху него, най-важните информации се визуализират също върху Head-up дисплей. Ограничените тъч-функции обаче съвсем не означават, че Mazda залага на ретро. Списъкът от асистиращи системи е впечатляващ: камера за 360-градусов обзор със See Through View, функция даваща възможност за по-ясно осъзнаване на позицията на колата на пътя. Също така на борда, представената за първи път в CX-60 система за персонализация, която чрез камера разпознава човека зад волана и настройва предварително зададените му индивидуални параметри на седалката и огледалата.

Apple CarPlay и Android Auto при CX-80 са безжични, гласовият асистент Alexa на Amazon също е активен. И един симпатичен детайл: задължително вече електронно предупреждение за ограничение на скоростта може да се заглуши удобно със само едно натискане на бутон.
На този фон моторизацията е по-скоро семпла: за начало 3,3-литров дизелов редови 6-цилиндров агрегат с 48-волтова мека хибридна система, 254 к.с. и 550 Нм максимален въртящ момент. Който предпочита бензин, ще го получи единствено под формата на Plug-in хибрид, което си е малко нестандартно, като си има предвид, че много производители изоставиха моторизацията с две сърца. В този случай, четири цилиндъра с 2,5 литра обем работят в тандем с електромотор и генерират системна мощност от 327 к.с. и 500 Нм максимален въртящ момент. Заради относително малката 17,8-киловатчасова батерия, изцяло електрическия пробег е ограничен до 53 WLTP километра. За сравнение Mercedes и BMW достигат със своите хибридни SUV, в зависимост от моторизацията, между 80 и 110 км само на ток. Цените за България стартират от 93.325 лева.
Извод
Внушителни габарити и луксозен интериор: новият CX-80 има данни за сериозен съперник на BMW X5, Mercedes GLE и компания. При това на доста по-атрактивна цена. Сега сме любопитни да проверим и динамичните добродетели.
Tехнически данни: Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV
Двигател 4 цилиндъра, отпред надлъжно + ел. двигател Работен обем 2488 см3 Мощност 241 кВт (327 к.с.) при 6000 об./мин Макс. въртящ момент 500 Нм при 4000 об./мин Задвижване двойно/ 8-степ. автоматик Д/Ш/В 4995/1890/1710 мм Тегло (празен) 2165 кг Багажник 258–1971 л 0–100 км/ч 6,8 сек Макс. скорост 195 км/ч Разход 2,0 л А95Н/100 км Емисии CO2 44 г/км