2023
Човек просто трябва да харесва Mazda. Японците винаги действат по различен начин. Европейският съюз искаше забрана за двигатели с вътрешно горене от 2035 г., някои производители преминават изцяло на електромобили, а японците точно сега пускат нова платформа: с надлъжно разположени двигатели с вътрешно горене и задно или двойно задвижване.
Именно на тази платформа е базиран моделът CX-60. Големият, изглеждащ добре и оборудван благородно SUV се предлага от лятото на 2022 г., досега като Plug-in хибрид с 327 к.с. системна мощност. Като нова моторизация сега следва 3,3-литровият редови 6-цилиндров дизелов агрегат. Той е изцяло нов и е с най-модерни технологии, екологичен и ефективен. Той работи с интелигентен метод на впръскване и 48-волтова хибридна система с електромотор със 17 к.с. Резултатът е 200 к.с. при 3600 оборота. Има и версия с 254 к.с. и двойно задвижване, докато вариантът с 200 к.с. винаги е със задно задвижване. 3,3-литровият агрегат е комбиниран с 8-степенна автоматична трансмисия, отново с особеност – без хидротрансформатор, който е заменен от многодисков съединител.
Това има сериозни предимства по отношение на ефективността. Двигателят работи доста култивирано, все пак е 6-цилиндров, ускорява меко и уверено и остава тих. За тежащия минимум 1,9 тона CX-60 тези 200 к.с. определено не са много. Той се движи спокойно и определено се усеща по-тежък, отколкото е в действителност. При което и не особено чувствителното управление дава своя принос. Установените в предишния тест слабости при окачването не са коригирани от Mazda за тази версия – разработката е била напреднала доста към онзи момент.
От Mazda подчертават, че редовият 6-цилиндров агрегат е настроен към ефективност. 3,3-литровият мотор не е по-тежък от актуалния 2,2-литров 4-цилиндров агрегат. Също така харчи по-малко: разходът по WLTP на версията с 200 к.с. е 5 литра на 100 километра. По време на теста бордовият компютър показваше стойности около 6 л/100 км. Ще трябва да проверим това още веднъж по-обстойно. Не е необходима проверка на хубавото обзавеждане на вътрешното пространство, щедрото място и безупречното управление на кокпита с ориентирания по BMW-iDrive контролер на централната конзола. Пазарният старт вече е факт, като за CX-60 с дизеловия агрегат с 200 к.с. от Mazda искат 87 190 лв., а 4×4-версията с 245 к.с. стартира от 97 590 лв.
Извод
Mazda заслужава максимум респект от наша страна. CX-60 е голям и красив, редовият 6-цилиндров дизелов двигател е фин мотор. Окачването има нужда от още малко фина шлифовка.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател редови 6 цил., турбо, отпред, надлъжно Работен обем 3283 см3 Мощност 147 кВт (200 к.с.) при 3600 об/мин Макс. въртящ момент 450 Нм при 1400 об/мин Задвижване Задно/8-степ. автоматик Д/Ш/В 4745/1890/1680 мм Тегло (празен) 1890 кг Багажник 570–1726 л 0–100 км/ч 8,4 сек
Макс. скорост 212 км/ч Разход 5,0 л дизел/100 км Емисии CO2 128 г/км Цена от 87 190 лв.