Mazda CX-30: електрическа мобилност в най-красива форма (ТЕСТ)


1
апр.
2021

Mazda е очарователна марка – защото има смелостта да бъде различна. Докато в ерата на Downsizing-a разни SUV-ове с габарити на прогимназия разчитат на 3-цилиндрови машинки с кубатура на мотофреза, японският бранд залага на 2-литров агрегат дори и в най-малкия си кросоувър; да не говорим, че и сравнително доскоро предлагаше ванкелов двигател в гамата си. В настъпващите времена на електрическа мобилност компанията не се променя – и докато другите дебело подчертават колко много километри изминавали с едно зареждане, шикозният кросоувър а ла купе MX-30 няма амбиции да бъде рекордьор по отношение на пробега. За Mazda поставянето на все по-големи батерии е лудост – и преди всичко, било вредно за екологията. Ето защо 4,4-метровата красавица разполага със сравнително малък акумулатор – едва 35,5 кВтч. По цикъла WLTP той осигурява 200 км, но нашият тестови автомобил ни посреща с готовност за 170 – като в сметките включваме и енергоемкото отопление. Батерията тежи 300 кг и била оптималният компромис по отношение на околната среда – изчислено на базата на целия жизнен цикъл, от производството до рециклирането.

Зареждането отнема от 30 минути на „бърза“ станция до една нощ – на стандартен домакински контакт
Линията а ла купе събира погледите, а приятната управляемост гарантира зареждащи емоции по пътища с много завои

Но стига с теорията – време е да сядаме зад волана. Mazda демонстрира алтернативен подход и по отношение на кокпита, който ни посреща с елементи от кафява кожа, „кори“ на вратите от преработени РЕТ-бутилки и корк от дървесна кора на „плаващата“ централна конзола, която сама по себе си е малко произведение на изкуството. Концепцията на вратите, отварящи се една срещу друга, сякаш е пренесена директно от концептуалните разработки, също както и оформлението на задните светлини. За съжаление, на втория ред места е много тясно, а и прозорците не се отварят. Освен това, въпреки наличието на задни врати, тук се налага да изпълните упражнението „стани да седна“. Но отпред е повече от разкошно! Класни седалки, приятни на пипане повърхности – MX-30 гарантира наистина премиум усещане. На централната конзола е монтиран елегантен тъчскрийн за управление на климатикa, а над него – 8-инчов централен дисплей. И двата екрана са пълноцветни – но умишлено в повечето менюта виждате две тоналности, за да няма излична „шарения“ в общата стилова концепция. Самата мултимедийна система работи, единствено въвеждането на дестинация за навигацията буква по буква с въртящия се контролер е изнервящо.

Скоростният лост на „плаващата“ централна конзола, под която има отделение за съхранение на вещи

Време е да потегляме – с характерното жужене. Тихо, учудващо тихо. И изведнъж, при по-рязко ускорение… да не ми се причува звукът на агрегат с вътрешно горене? Не, не полудявам – действително има изкуствено генериран звук, който създава приятно усещане, щом подадете газ. И всъщност този трик се е получил супер – толкова успешно действа акустичната илюзия. Иначе шофирането е лесно като детска игра – местим лоста на D, даваме „газ“ и тръгваме. Прецизно кормилно управление, чувствителни спирачки, хармонична настройка на окачването. И въпреки сериозното тегло от 1,6 т СХ-30 се чувства много добре по пътища с много завои – тази Mazda прави впечатление на значително по-лека.

Практично: гумираното покритие за багажника се почиства лесно от мръсотията

До лоста на трансмисията не откриваме режим В – за сметка на това планките на волана са предназначени не за да сменяте предавки, а за да контролирате рекуперацията в 5 степени. Действа много интуитивно – с лявото лостче спирате повече, с дясното – по-малко.

„Перата“ на волана управляват не предавки, а степените на рекуперация при спиране (общо 5)

Иначе задвижването, комбиниращо батерия Panasonic с развиващ 145 к.с. електродвигател, действа много хармонично. За малко под 10 сек вдигате 100 км/ч, а при 140 се намесва електронният ограничител. Дори най-големите „бързаци“ ще могат да разчитат на 150 км с едно зареждане (според Mazda средноевропейският водач изминава дневно по 50).

Екологична елегантност: „корите“ на вратите са от рециклирани РЕТ-бутилки, а за „плаващата“ централната конзола е използван корк от дървесна кора

Извод

МХ-30 е не само изискан и иновативен – този електромобил създава разкошно усещане при шофиране и ще спечели сърцето ви с интериора си. Единствено срещуположно отварящите се врати са малко прекалени. И е жалко, че в Германия след съответните финансови стимули от правителството електрическата Mazda излиза под 25 000 евро, а у нас струва близо 70 000 лева!

Срещуположно отварящите се врати изглеждат шикозно и революционно – но мястото отзад е ограничено, а за да го достигнете, се налага да отворите предна врата

Технически данни на Mazda MX-30 E-Skyactiv • Двигател: електрически, синхронен • Мощност: 107 кВт (145 к.с.) • Макс. въртящ момент: 271 Нм • Капацитет на батерията: 35,5 кВт • Макс. мощност на зареждане: 50 кВт (през CCS-щекер) • Тегло: 1645 кг • Полезен товар: 463 кг • Д/Ш/В: 4395/1795/1555 мм • Обем на багажника: 366–1171 л • 0–100 км/ч: 9,7 сек • Макс. скорост: 140 км/ч (ел. ограничена) • Енергийна консумация по WLTP: 19,0 кВтч/100 км • Пробег по WLTP: 200 км • Цена: от 69 690 лв. (Launch Edition)

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин