Mazda патентова по-компактна битурбо система

1212
2017

Mazda може да се похвали с интересни технологични решения в областта на двигателите – като започнем с роторни агрегати и стигнем до високотехнологичните HCCI-мотори. Сега японците патентоват секвенциална система с две турбини. В twin-turbo двигателите по традиция има два турбокомпресора с еднакъв размер, които в тандем действат като по-голямо турбо и се „развъртат“ заедно. При секвенциални системи на ниски обороти се активира първо по-малко турбо (за бърза реакция при натискане на газта), а когато оборотите и налягането в изпускателната система се вдигнат, се отваря клапан, който позволява да се „развърти“ и голямата турбина, която да „буустне“ и във високите обороти.

Горе-долу на същия принцип функционира и системата на Mazda. Голяма клапа блокира канала за отработени газове към голямото турбо, като по този начин прехвърля целия поток към малката турбина. Когато в генерацията налягането на газовете е достатъчно високо, клапата се отваря, за да може да се „развърти“ и голямото турбо.

Интересното в случая е, че двата компресора са интегрирани така, че да заемат по-малко място в сравнение с досегашните системи. Двете турбини са разположени в един модул, който използва една и съща тръба на генерацията – това гарантира, че дизайнът на изпускателния колектор може да бъде максимално опростен. Тръбите за компресирания въздух също могат да бъдат „споделени“ – и по този начин се намаляват тръбопроводите, а по този начин – и необходимостта от използвани материали и стойността на системата. Намаляването на размера на битурбо системата има редица предимства – така вече тя би могла да намери приложение и в по-малки коли, а от друга страна, новият „калибър“ редуцира теглото, което има пряко влияние върху разхода.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин