Matra Simca Rancho: първият SUV на света?

Днес псевдовсъдеходът Matra Simca Rancho със сигурност щеше да намери много почитатели. Но моментът, в който „французинът” се появява на бял свят, се оказва неподходящ за успеха му. А у нас е познат най-вече като умалено моделче на „Мачбокс”


28
сеп.
2017

Когато през пролетта на 1977 г. Matra Simca Rancho излиза на пазара, пресата реагира объркано. „На мода идват автомобили, които изглеждат като Jeeр.” Или: „Бацилът на свободното врема заразява и автомобилната индустрия. Всъдеход означава уред за забавление.” Купувачите обаче са заинтригувани – в Talbot Matra Rancho (както се казва от 1979) те виждат смесица от Range Rover и практичен модел за всекидневието и всичко това – на примамливата цена от 18 000 германски марки. Специализираната в спортни коли компания Matra успява да превърне Simca 1100 в нещо, което днес щеше да бъде нареченo „компактен SUV”. Само дето подобно понятие преди около 40 години все още не съществува. С максимален обем на багажника 2200 л Rancho може да поеме толкова товар, колкото и комбито с най-голям багажник на германския пазар по онова време – Ford Granada Turnier. Със своите 80 конски сили, „изстискани” от 1,4 л работен обем, псевдо Jeep-ът е слабо моторизиран, а офроуд способностите му са съвсем слабо изразени. Клиренсът е малко по-голям, отколкото при стандартен седан, а заради поддържането на ниска цена колата не се предлага с 4х4-задвижване. Животът на модела, „изваян” от ламарина и пластмаса, не се оказва много дълъг – когато ръждата атакува, краят е съвсем близо. Въпреки това този автомобил с рустикален чар се харесва на средната класа – и успява да внесе малко разнообразие в сивия пейзаж по улиците.

Още по темата