Matra-Simca Rancho: първият кросоувър!


9
ян.
2019

Актуалната мода по кросоувърите е истинско явление. Забравената Matra-Simca Rancho е основоположникът на този сегмент – преди цели 40 години!

Кросоувърите определено не са ново явление – те се появяват през 70-те години на миналия век във Франция! Гръцкият дизайнер Антонис Валонис – по онова време работещ за френския производител на малки серии автомобили Matra – е осенен през 1976 г. от революционната идея, да създаде обикновен комапктен модел с офроуд външност.

Като база за модела служи Simca 1100, произвеждан от 1967 г. и притежаващ предно задвижване, напречно разположен двигател и голям заден капак. Валпнис иска да създаде рустикално изглеждащ автомобил за свободното време и оборудва двувратия пикап с по-голям клиренс, висока пластмасова каросерия и черни офроуд елементи.  Крайният резултат е наречен от Matra Matra-Simca Rancho и се появява на пазара през 1977 г.

Първоначално клиентите купуват модела с голямо въодушевление, но после следва отрезвяване. Причината – пътното поведение на Rancho. С цел пестене на разходи, моделът се предлага само с предно задвижване и така оборудван Rancho не се справя особено добре извън асфалтираните пътища. Прилика, която го свързва с повечето модерни SUV-ове и кросоувъри. Все пак в днешно време клиентите изглежда не се впечатляват от този недостатък. Със своите 80 к.с. и 1,4-литровия си 4-цилиндров мотор моделът не се числи и към най-бързите. Освен това качеството на изработка не е от най-добрите. Така пионерът сред кросоувърите е пенсиониран през 1983 г. след 57 000 произведени екземпляра. След поемането от концерна PSA (1979) моделът е преименуван в Talbot-Matra Rancho. Днес Rancho е почти забравен и изчезнал. Може би французите са пуснали модела прекалено рано – 30 години по-късно автомобилът би имал по-голям успех.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >