2024
Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години
Продуктовата гама на италианската спортна марка може да се нарече доста прегледна – освен седана Quattroporte, Maserati предлагат само едно спортно купе (Coupe) и един базиран на него роудстър (Spyder).Още по-опростени са нещата при гамата от двигатели, защото всички модели се задвижват от един и същи 4,2-литров атмосферен V8, чиито гени ще ви отведат директно при „майката“ Ferrari.
На фона на казаното до тук, добавянето на новия GranSport (също базиран на модела Coupe) означава увеличаване с цели 33 % на производствената гама на прочутата италианска марка и от тази гледна точка определено заслужава внимание…
Внимание, разбира се, заслужава и задвижващият агрегат под предния капак на новия „голям спортист“. По принцип става дума за споменатия по-горе V8, но с увеличена до 400 к.с. мощност – с десет конски сили повече от тази на стандартното Coupe. Ако трябва да бъдем прецизни докрай, максималният въртящ момент на осемцилиндровата машина също е нараснала, но „ръстът“ от 451 на 452 Нм при 4500 оборота в минута едва ли има нещо повече от теоретично въздействие върху динамиката на новия модел. Последното се потвърждава и от несъмнено чаровния начин, по който италианците поднасят сухата фактология в тази насока – ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,85 вместо за 4,9 сек и максимална скорост от 290 вместо 285 км/ч… Цялата тази история твърде силно намирисва на козметика, за да бъде свързана с „големия спорт“, но може би все пак е по-добре да изчакаме.
Употребата на този двигател може да доведе до трайно пристрастяване
Добре е, защото наред с минималното увеличаване на мощността, инженерите на Maserati доста са „подострили ноктите“ на спортното купе, добавяйки втвърдена настройка на окачването, подобрения по отношение на аеродинамиката, по-големи колела, автоматизирана трансмисия Cambiocorsa със съкратено време за реакция, по-директна настройка на кормилната уредба, спортна ауспухова уредба и още ред други от подобен род…
Всичко това превръща автомобила с две врати в коренно различно нещо. Спортното Maserati е достатъчно харизматично и чаровно возило по принцип, но версията GranSport добавя към тези две качества и сериозен спортен характер – автомобилът стои на пътя далеч по-балансирано и в поведението му вече не се долавя негативното влияние на твърде тежката предница. Кормилната уредба също е загубила леко безхаберното отношение към задълженията си и отговаря прецизно на командите от волана. Забележителна е и работата на предавателната кутия Cambiocorsa – стига човек да се научи да харесва спортната автоматизирана трансмисия, защото превключването без придърпване очевидно не е по силите и/или желанията й. Ако човек свикне с това, ще му остане единствено удоволствието от сухия, чевръст начин, по който Cambiocorsa сменя предавките.
От ауспуховите тръби се разнася дрезгавият рев на могъщия 4,2-литров „осмак“, общуването с който може би трябва да става само под лекарски надзор поради реалния риск от пристрастяване. На ниски обороти буботещият бас кара всичко наоколо да вибрира, докато покачването им го кара да тръби с фантастичен, наелектризиращ и както вече казахме – опасно упойващ звук… Доста опасна, но за банковите сметки на желаещите да притежават GranSport е, надценката, която Maserati изискват над цената на нормалното Coupe. В Германия въпросната възлиза на 11 700 евро и закръгля покупната сума на GranSport на 103 600 евро.
Вероятно има големи спортисти, които могат да си позволят и такива неща…