Maserati GranSport – един наистина голям спортист?

0210
2024

Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години

Продуктовата гама на италианската спортна марка може да се нарече доста прегледна – освен седана Quattroporte, Maserati предла­гат само едно спортно купе (Coupe) и един базиран на него роудстър (Spyder).Още по-опростени са нещата при гамата от двигатели, защото всички модели се задвижват от един и същи 4,2-литров атмосферен V8, чиито гени ще ви отведат директно при „майка­та“ Ferrari.

На фона на казаното до тук, добавянето на новия GranSport (също базиран на модела Coupe) означава увеличаване с цели 33 % на производствената гама на прочутата италианска марка и от тази гледна точка опре­делено заслужава внимание…

Внимание, разбира се, заслужава и за­движващият агрегат под предния капак на новия „голям спортист“. По принцип става дума за споменатия по-горе V8, но с уве­личена до 400 к.с. мощност – с десет кон­ски сили повече от тази на стандартното Coupe. Ако трябва да бъдем прецизни до­край, максималният въртящ момент на осемцилиндровата машина също е нарас­нала, но „ръстът“ от 451 на 452 Нм при 4500 оборота в минута едва ли има нещо пове­че от теоретично въздействие върху ди­намиката на новия модел. Последното се потвърждава и от несъмнено чаровния начин, по който италианците поднасят су­хата фактология в тази насока – ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,85 вместо за 4,9 сек и максимална скорост от 290 вместо 285 км/ч… Цялата тази история твърде силно намирисва на козметика, за да бъде свързана с „големия спорт“, но може би все пак е по-добре да изчакаме.

Употребата на този двигател може да доведе до трайно пристрастяване

Добре е, защото наред с минималното уве­личаване на мощността, инженерите на Maserati доста са „подострили ноктите“ на спортното купе, добавяйки втвърдена настройка на окачването, подобрения по отношение на аеродинамиката, по-големи колела, автоматизирана трансмисия Cambiocorsa със съкратено време за реак­ция, по-директна настройка на кормилната уредба, спортна ауспухова уредба и още ред други от подобен род…

Всичко това превръща автомобила с две врати в коренно различно нещо. Спортното Maserati е достатъчно харизматично и ча­ровно возило по принцип, но версията GranSport добавя към тези две качества и сериозен спортен ха­рактер – автомо­билът стои на пътя далеч по-балансирано и в поведение­то му вече не се долавя негативното влия­ние на твърде тежката предница. Кормил­ната уредба също е загубила леко безхаберното отношение към задълженията си и отговаря прецизно на командите от волана. Забележителна е и работата на предавател­ната кутия Cambiocorsa – стига човек да се научи да харесва спортната автоматизира­на трансмисия, защото превключването без придърпване очевидно не е по силите и/или желанията й. Ако човек свикне с това, ще му остане единствено удоволствието от су­хия, чевръст начин, по който Cambiocorsa сменя предавките.

От ауспуховите тръби се разнася дрезгави­ят рев на могъщия 4,2-литров „осмак“, общуването с който може би трябва да става само под лекарски надзор поради реалния риск от пристрастяване. На ниски обороти буботещият бас кара всичко наоколо да вибрира, докато покачването им го кара да тръби с фантастичен, наелектризиращ и както вече казахме – опасно упойващ звук… Доста опасна, но за банковите сметки на желаещите да притежават GranSport е, над­ценката, която Maserati изискват над цена­та на нормалното Coupe. В Германия въпрос­ната възлиза на 11 700 евро и закръгля покупната сума на GranSport на 103 600 евро.

Вероятно има големи спортисти, които могат да си позволят и такива неща…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин