Maserati Ghibli Firehunter: най-бързият противопожарен автомобил в историята

0707
2024

В наши дни преработката на суперавтомобили, като Lamborghini или Porsche във вид на полицейски, сервизни или таксиметрови автомобили, е нещо обичайно. Преди повече от половин век обаче подобни трансформации са голяма рядкост и тогава наистина успяват да предизвикат огромен интерес. Точно на това разчита и малката швейцарска фирма Ladenburger, специализирана в производството на противопожарно оборудване, която се прочува в автомобилните среди с един ексцентричен проект.

Това става по време на международното изложение за гражданска защита и безопасност Interschutz, проведено във Франкфурт между 24 юни и 2 юли 1972 г. За да привлече вниманието към своята продукция, Ladenburger преустройва Maserati Ghibli в напълно функционален противопожарен автомобил. Освен с нетипичната за модела яркочервена боя, той се отличава със синя лампа на покрива и две сирени отляво и отдясно, както и пълно оборудване за потушаване на огъня с пяна и химически прах.

След края на изложението този автомобил е използван по предназначение на различни автомобилни състезания, включително и във Формула 1. Така Firehunter става най-бързата пистова пожарна в света, чиято разработка обаче не е просто резултат от самоцелна ексцентричност. Въпреки огромния брой противопожарни автомобили, както тогава, така и днес, все още не е гарантирана адекватна противопожарна защита по време на автомобилните състезания. Благодарение на Firehunter става възможно да се реагира максимално бързо и ефективно, тъй като автомобилът развива много висока скорост и разполага с достатъчен капацитет от пяна и прах. Претърпелите инцидент пилоти имат най-голям шанс да оцелеят само ако могат да бъдат освободени от горящото превозно средство през първите 30 секунди. За да се постигне това, невинаги е достатъчно само да се потуши огъня в отделни части като резервоар или двигател.

Много по-важно е да се предотврати повторното запалване, причинено например от прегряването на дисковите спирачки. За тази цел скъпото спортно купе, което тогава струва 75 000 марки, е изцяло преоборудвано за още 15 000 марки. Двата специални резервоара за пяна и прах, всеки от които побира около 100 литра, са поставени съответно на мястото на седалката до водача и в багажника. Блокът за управление на системата се намира отдясно на шофьора, а посоката на струята може да се управлява директно от шофьорската седалка чрез завъртане на двете тръби, които излизат от покрива. С този автомобил може да се достигне безпроблемно до всяка точка на пистата за възможно най-кратко време и много по-бързо от конвенционалните пожарни коли. В случай че източникът на пожара е по-труднодостъпен, в багажника има ръчен пожарогасителен пистолет.

Maserati Ghibli Firehunter е най-бързият противопожарен суперавтомобил на всички времена с мощност 335 к.с. и максимална скорост от 250 км/ч (малко по-ниска от първоначалните 280 км/ч, поради увеличаването на теглото). Експлоатиран е активно и с голям успех на много пистови състезания в Европа до края на 70-те години.

Интересно е да се отбележи обаче, че това не е първият противопожарен автомобил на Maserati, използван във Формула 1. Още през 1967 г. италианската каросерийна фирма Grazia преработва едно Quattroporte в пикап и върху товарната платформа монтира противопожарна система с голям воден резервоар. Автомобилът е наречен Maserati Quattroporte CEA F1 “Fire Truck” и достига максимална скорост от 230 км/ч.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин